Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/jspui/handle/123456789/14700
Title: Programa de educación ambiental para reforzar el muestreo participativo de bioindicadores en las parroquias Tundayme y Pachicutza del cantón el Pangu
Authors: Ruiz Aguilar, Juan Pablo
metadata.dc.contributor.advisor: Eguiguren Riofrío, María Beatriz
Keywords: Educación ambiental - Talleres
Recursos naturales – Protección
Comunidades de Tundayme
Ingeniero en Gestión Ambiental – Tesis y disertaciones académicas
metadata.dc.date.available: 2016-04-27
Issue Date: 2016
Citation: Ruiz Aguilar, Juan Pablo. (2016). Programa de educación ambiental para reforzar el muestreo participativo de bioindicadores en las parroquias Tundayme y Pachicutza del cantón el Pangui. (Trabajo de Titulación de Ingeniero de Gestión Ambiental ). UTPL, Loja.
Abstract: The activities of environmental education developed have arisen in response to environmental degradation and threats to protected areas of special interest with the purpose of analyzing the behaviour and attitudes of environmental awareness and verifying the degree of the population's participation in activities related to the environment. This study took place within two rural parishes located in the canton El Pangui province of Zamora Chinchipe, namely Tundayme and Pachicutza, where environmental education workshops were organized, primarily focused on the preservation and care of forest and water resources, Through activities to solid waste management and going beyond this to participatory samples of coprophagous bio-indicators and benthic macroinvertebrates. The methods applied included that with "pit-fall" traps and that with the use of a grid like "surber" respectively. Was achieved the participants learnt to perform these bio-indicator sampling techniques enabling them to apply these practices within their community. Additionally, by means of the workshops, the study it was verified that the children had certain attitudes of value and respect for the environment, thus recommending the frequent implementation of these activities in other sectors thanks to the effectiveness they have in connecting the population.
Description: Las actividades de educación ambiental desarrolladas, aparecen como respuesta a la degradación ambiental y las amenazas a zonas protegidas de interés, con el propósito de analizar los comportamientos y actitudes de conciencia ambiental y verificar el grado participación de las personas en actividades relacionadas con el ambiente, en las parroquias rurales Tundayme y Pachicutza del cantón El Pangui Provincia de Zamora Chinchipe, donde se desarrolló talleres de educación ambiental enfocados en la conservación y cuidado de recursos forestales e hídricos, a través de actividades de manejo de desechos sólidos y muestreos participativos de bioindicadores coprófagos y macroinvertebrados bénticos, aplicando el método con trampas “pit-fall” y el método con el uso de una red tipo “surber” respectivamente. Se logró que los participantes aprendan como efectuar estas técnicas de muestreo de bioindicadores y puedan aplicarlas en su comunidad; además se verificó mediante los talleres que los niños del lugar tienen actitudes de valoración y respeto por el ambiente, de tal manera que se recomienda el desarrollo frecuente de estas actividades en otros sectores, gracias a la efectividad para vincular a la población.
metadata.dc.identifier.other: 1174904
URI: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/14700
metadata.dc.language: spa
metadata.dc.type: bachelorThesis
Appears in Collections:Ingeniero en Gestión Ambiental

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ruiz Aguilar Juan Pablo.pdf1.3 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.