Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/jspui/handle/123456789/16064
Title: Los ecuatorianismos como elementos de la identidad cultural y social en el ámbito educativo
Authors: Zambrano Hidrovo, Xavier Marcelo
metadata.dc.contributor.advisor: Alfonso Pinto, Esther Fátima
Keywords: Ecuatorianismos
Identidad cultural ecuatoriana
Licenciado en ciencias de la educación mención lengua y literatura- Tesis y disertaciones académicas
metadata.dc.date.available: 2016-11-08
Issue Date: 2016
Citation: Zambrano Hidrovo Xavier Marcelo.(2016)Los ecuatorianismos como elementos de la identidad cultural y social en el ámbito educativo.(Trabajo de titulación de licenciado en ciencias de la educación ención lengua y literatura).UTPL.Quito
Abstract: The present research explores the motivation of students to learn The present work of end of degree investigates about the Ecuadorian as elements of cultural and social identity in the educational field, through the analysis and research of forty words used in Ecuador to To determine their level of representativeness and social and cultural identity. It also indicates the frequency, validity, type of profile, level of the language and geographical location of the analyzed words. In addition, it elaborates a proposal of application of the words investigated for a school project related to the class "The Ecuadorian legend", based on block N ° 6 "Myth" of the Curriculum of Basic Education of the Ministry of Education, for eighth year of basic . The meaning of the words given by the people surveyed was contrasted with the definitions of the Dictionary of the Royal Academy of Language (DRAE, 2014) and the text of Carlos Córdova. (1995), The speech of Ecuador, dictionary of Ecuadorianisms. The data were taken from the surveys applied to thirty people through a field interview conducted in the cities of Quito, Latacunga and Chone
Description: El presente trabajo de fin de titulación investiga acerca de los ecuatorianismos como elementos de la identidad cultural y social en el ámbito educativo, por medio del análisis e investigación de cuarenta vocablos empleados en el Ecuador a fin de determinar su nivel de representatividad e identidad social y cultural. Asimismo señala la frecuencia, vigencia, tipo de perfil, nivel de la lengua y ubicación geográfica de las palabras analizadas. Además, elabora una propuesta de aplicación de los vocablos investigados para un proyecto escolar relacionado con la clase “La leyenda ecuatoriana”, basada en el bloque N° 6 “Mito” del Currículo de Educación Básica del Ministerio de Educación, para octavo año de básica. El significado de las palabras dado por las personas encuestadas fue contrastado con las definiciones del Diccionario de la Real Academia de la Lengua (DRAE, 2014) y el texto de Carlos Córdova. (1995), El habla del Ecuador, diccionario de ecuatorianismos. Los datos han sido tomados de las encuestas aplicadas a treinta personas a través de una entrevista de campo realizada en las ciudades de Quito, Latacunga y Chone
metadata.dc.identifier.other: 1184636
URI: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/16064
metadata.dc.type: bachelorThesis
Appears in Collections:Licenciado en Ciencias de la Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Zambrano_Hidrovo_Xavier_Marcelo.pdf5.78 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.