Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/jspui/handle/123456789/16913
Title: Los ecuatorianismos como elementos de la identidad cultural y social en el ámbito educativo
Authors: Angamarca Caraguay, Tania Elizabeth
metadata.dc.contributor.advisor: Fajardo Chunchi, Daniel Humberto
Keywords: Ecuatorianismos
Identidad cultural Ecuatoriana
licenciado en Ciencias de la Educación mención Educación Básica-Tesis y disertaciones académicas
metadata.dc.date.available: 2017-03-10
Issue Date: 2017
Citation: Angamarca Caraguay, Tania Elizabeth.(2017).Los ecuatorianismos como elementos de la identidad cultural y social en el ámbito educativo.(Trabajo de titulación de Licenciado en Ciencias de la Educación mención Educación Básica).UTPL,Machala
Abstract: In Ecuador, in spite of having dictionaries of Ecuadorian, the same ones that reflect innate words of the country, with dialectal peculiarities of the region, nevertheless the Ecuadorian population is not aware of the existence of these sources and of the linguistic wealth that they possess , Considering that some Ecuadorianisms are disappearing from the speech of the Ecuadorians. This research project aims to collect information and analyze the use of the words used in Ecuador and its application in education, in order to value customs and dialects of the country. The population under investigation was between 18 and 67 years, professionals and non professionals of the city of Pasaje. The methods used: the empirical, inductive and qualitative. At the end of the investigation, it was determined that the majority of the population investigated between professionals and non-professionals are familiar with Ecuadorianisms and coincide with the meaning of the DRAE, which is why it is considered important to encourage the use of these voices in education, Through a workshop with the words that have little frequency and validity in the country.
Description: En Ecuador, a pesar de contar con diccionarios de ecuatorianismos, los mismos que reflejan vocablos innatos del país, con particularidades dialectales propias de la región, no obstante la población ecuatoriana no es consciente de la existencia de estas fuentes y de la riqueza lingüística que poseen, considerando que algunos ecuatorianismos están desapareciendo del habla de los ecuatorianos. Este proyecto de investigación tiene como propósito recoger información y analizar el uso de los vocablos utilizados en Ecuador y su aplicación en ámbito educativo, con el fin de valorar costumbres y dialectos propios del país. La población investigada estuvo comprendida entre 18 a 67 años, profesionales y no profesionales de la ciudad de Pasaje. Los métodos empleados: el empírico, inductivo y cualitativo. Al finalizar la investigación se determinó que la mayoría de la población investigada entre profesionales y no profesionales conocen los ecuatorianismos y coinciden con el significado que otorga el DRAE, razón por la cual se considera importante fomentar el uso de estas voces en el campo educativo, a través de un taller con las palabras que tiene poca frecuencia y vigencia en el país
metadata.dc.identifier.other: 1190411
URI: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/16913
metadata.dc.type: bachelorThesis
Appears in Collections:Licenciado en Ciencias de la Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Angamarca_Caraguay_Tania_Elizabeth.pdf2.55 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.