Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/jspui/handle/20.500.11962/22010
Title: Ecuadorian high school teachers’ perceptions on ICT use in their EFL clases.
Authors: Mayorga Buenaño, Diana Elizabeth
metadata.dc.contributor.advisor: Oñate Cifuentes, Pablo Jesús
Keywords: Educación secundaria - Enseñanza
Educación secundaria - Inglés
Licenciado en ciencias de la educación mención inglés - Tesis y disertaciones académicas
metadata.dc.date.available: 2018-04-05T21:41:47Z
Issue Date: 2018
Citation: Mayorga Buenaño, Diana Elizabeth. (2018). Ecuadorian high school teachers’ perceptions on ICT use in their EFL clases. (Trabajo de titulación de Licenciado en Ciencias de la Educación mención Inglés). UTPL, Quito
Abstract: The present research study discusses the perception of Ecuadorian high schools teachers about the use of Information and Communication Technologies (ICT) in their EFL teaching; to achieve this main objective, a descriptive analysis with a quantitative and qualitative approach was carried out and the data was gathered through the survey and interview techniques that were applied to twenty EFL teachers, ten male and ten female from a state and a private high school in the city of Quito, Ecuador; regarding the interviews, they were conducted to 6 teachers, 3 from public and 3 from private high schools. The main results of this study indicate that teachers have a positive attitude towards the use of ICT tools in the teaching of EFL and they are open and ready to receive training in this field because they are aware of the fast advances of the technology. Besides, some teachers consider age as a limiting factor for the implementation of ICT in the class. Finally, the results show that female teachers feel a little more intimidated than men with the use of technological devices.
Description: El presente estudio de investigación discute la percepción de los profesores de los colegios de Ecuador acerca del uso de las Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC) en su uso en la enseñanza del Inglés como idioma extranjero; para alcanzar este principal objetivo, un análisis descriptivo con enfoque cuantitativo y cualitativo fue llevado a cabo y la información fue recogida a través de las técnicas de la encuesta y entrevista, las cuales fueron aplicadas a veinte docentes, de los cuales diez fueron y diez mujeres de un colegio público y otro privado de la ciudad de Quito; en lo que tiene que ver a las entrevistas, éstas fueron conducidas a seis profesores, tres del sector público y tres del privado. Los principales resultados de este estudio indican que los docentes tienen una actitud positiva frente al uso de las herramientas de las TIC en la enseñanza del inglés como idioma extranjero y que los mismos están abiertos y listos a recibir capacitación en este campo porque están conscientes del rápido avance de la tecnología. Además, algunos profesores consideran la edad como un factor limitante para la implementación de las TIC en la clase. Finalmente, los resultados muestran que las profesoras se sienten un poco más intimidadas que los hombres con el uso los dispositivos tecnológicos.
metadata.dc.identifier.other: 1277199
URI: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/22010
metadata.dc.type: bachelorThesis
Appears in Collections:Licenciado en Ciencias de la Educación mención Inglés

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Mayorga Buenaño, Diana Elizabeth.pdf714.89 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.