Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/jspui/handle/20.500.11962/22167
Title: Autoconcepto en adolescentes: análisis diferencial por sexo
Authors: Zamora Angulo, Mayra Alejandra
metadata.dc.contributor.advisor: Vaca Gallegos, Silvia Libertad
Keywords: Desarrollo personal
Motivación – Emociones
Adolescentes – Estudiantes
Licenciado en psicología – Tesis y disertaciones académicas
metadata.dc.date.available: 2018-04-19T14:58:30Z
Issue Date: 2018
Citation: Zamora Angulo, Mayra Alejandra. (2018). Autoconcepto en adolescentes: análisis diferencial por sexo. (Trabajo de Titulación de Licenciado en Psicología ) . UTPL, Loja.
Abstract: The objective of this thesis called: "Self-concept in adolescents: differential analysis by sex" was identify the differential characteristics of self-concept by sex in a sample of adolescent students from Loja city. The study sample is about 178 students aged between 14 to 17 years. The research design has a quantitative approach, of descriptive type, correlational and transversal. The instruments used: The Scale of Self-concept AF-5 of García y Musito (1999) adapted by Malo Cerrato et al. (2014) and the Rosenberg Self-Esteem Scale (1965) adapted to Spanish by Atienza, Moreno and Balaguer (2000). The results show: on average the participants present a self-concept and high self-esteem. In the academic / labor, emotional and physical dimensions for both sexes, it presents high scores and low scores as men as women in the social and family dimension. There is a positive relationship in some of the dimensions of self-concept and general self-esteem, scores are halves high for men and women and there is a small group of adolescents with lower scores that require attention.
Description: El objetivo de esta tesis denominada: “Autoconcepto en adolescentes: análisis diferencial por sexo” fue identificar las características diferenciales del autoconcepto por sexo en una muestra de estudiantes adolescentes de la ciudad de Loja. La muestra de estudio es de 178 estudiantes con edades entre 14 a 17 años. El diseño de investigación posee un enfoque cuantitativo, de tipo descriptivo, correlacional y transversal. Los instrumentos utilizados: La Escala de Autoconcepto AF-5 de García y Musito (1999) adaptada por Malo Cerrato et al. (2014) y la Escala de Autoestima de Rosenberg (1965) adaptada al español por Atienza, Moreno y Balaguer (2000). Los resultados muestran: en promedio los participantes presentan un autoconcepto y autoestima alta. En las dimensiones académica/laboral, emocional y física para ambos sexos presenta puntuaciones altas y puntuaciones bajas tanto para varones como mujeres en la dimensión social y familiar. Existe relación positiva en algunas de las dimensiones del autoconcepto y autoestima general, los puntajes son medios altos para varones y mujeres y existe un grupo reducido de adolescentes con puntuaciones inferiores que requieren atención.
metadata.dc.identifier.other: 1278809
URI: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/22167
metadata.dc.type: bachelorThesis
Appears in Collections:Licenciado en Psicología

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Zamora Angulo Mayra Alejandra.pdf9.42 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.