Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/jspui/handle/20.500.11962/22618
Title: Las escalas de equivalencia en la medición de la pobreza por ingresos para Ecuador; una visión regional en el periodo 2009 - 2016
Authors: Quezada Ruiz, Leidy Dayanara
metadata.dc.contributor.advisor: García Vélez, Diego Fernando
Keywords: Pobreza – Medición
Equidad – Económica
Problema social
Economista – Tesis y disertaciones académicas
metadata.dc.date.available: 2018-07-02T13:09:35Z
Issue Date: 2018
Citation: Quezada Ruiz, Leidy Dayanara. (2018). Las escalas de equivalencia en la medición de la pobreza por ingresos para Ecuador; una visión regional en el periodo 2009 - 2016. (Trabajo de Titulación de Ecinomista) . UTPL, Loja.
Abstract: The present research considers the equivalence scales in the measurement of poverty by income for Ecuador, a provincial level in the period 2009-2016. To that end, the theories of several authors about poverty, equivalence scales and other relevant points to locate the reader in the work are presented, being the objective of this research to provide empirical evidence on the sensitivity of poverty measurements Ecuador considering the application of the equivalence scales. The main results in the evolution of poverty according to three scales of equivalence, is that the incidence of Ecuador's poverty for the year 2016 varies between 7.9% and 22.9%, after estimating several rates of monetary poverty proceed to construct poverty profiles in order to identify the characteristics of the poor for the provinces of Ecuador. In addition, we conclude that poverty rates are sensitive to the application of scales of equivalence by the variation in the distribution of income and, in turn, is evidence of changes in poverty profiles in favor of the types of households according to the variables analyzed.
Description: El presente trabajo de investigación considera las escalas de equivalencia en la medición de la pobreza por ingresos para Ecuador, a nivel provincial en el periodo 2009-2016. Para ello, se expone las teorías de varios autores acerca de la pobreza, las escalas de equivalencia y otros aspectos relevantes para ubicar al lector en el trabajo, siendo objetivo de esta investigación aportar evidencia empírica sobre la sensibilidad de las mediciones de pobreza por ingresos en Ecuador considerando la aplicación de las escalas de equivalencia. Los principales resultados en la evolución de la pobreza según la aplicación de tres escalas de equivalencia son que la incidencia de la pobreza de Ecuador para el año 2016 varía entre 7,9% y el 22,9%; luego de estimar varias tasas de pobreza monetaria se procede a construir perfiles de pobreza con la finalidad de identificar las características de los pobres para las provincias de Ecuador. Y se concluye que las tasas de pobreza son sensibles a la aplicación de escalas de equivalencia por la variación en la distribución de los ingresos y, a su vez, se encuentra evidencia de cambios en los perfiles de pobreza a favor de ciertos tipos de hogares de acuerdo a las variables analizadas.
metadata.dc.identifier.other: 1281925
URI: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/22618
metadata.dc.type: bachelorThesis
Appears in Collections:Economísta

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Quezada Ruiz, Leidy Dayanara.pdf1.84 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Admin Tools