Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/jspui/handle/20.500.11962/24905
Title: Big Data y Media
Authors: Paucar Carrión, Katty Yadira
metadata.dc.contributor.advisor: Coronel Salas, Gabriela de las Mercedes
Keywords: Comunicación digital
Big Data & Media-Relación
Magíster en Comunicación con mención en Investigación y Cultura Digital-Tesis y disertaciones académicas
metadata.dc.date.available: 2019-10-23T18:42:00Z
Issue Date: 2019
Citation: Paucar Carrión, Katty Yadira. (2019).Big Data y Media (Trabajo de Titulación deMagister en Comunicación, mención Investigación y Cultura Digital ). UTPL, Loja
Abstract: The research focuses on knowing what the current reality is in relation to the use of large databases and their visualization within the media of 23 Latin American countries during the March and June 2019 quarter. In this context, 100 news are analyzed with big data in each country, including a US medium as a comparative. To conclude with the objectives of the research, the use of qualitative and quantitative methodologies applied in each of the content sheets was determined: morphology and data journalism to learn about big data, labs and open data, business model and advertising in the news site; In addition to interviews with experts in the field. The main results of the investigation indicate that media such as La Nación (Argentina), El Debe (Bolivia), La Nación (Costa Rica), El Comercio (Ecuador), El País (Spain), The New York Times (New York), they handle a large amount of data and distribute the information through new network narratives with an interdisciplinary synergy between: journalists, web developers and programmers, infographers, sociologists, statisticians, editors and editors.
Description: La investigación se enfoca en conocer cuál es la realidad actual en relación al uso de grandes bases de datos y su visualización dentro de los medios de comunicación de 23 países iberoamericanos durante el trimestre marzo y junio de 2019. En este contexto, se analizan 100 noticias con big data en cada país, incluido un medio estadounidense como comparativo. Para concluir con los objetivos de la investigación, se determinó el uso de metodologías cualitativas y cuantitativas aplicadas en cada una de las fichas de contenido: morfología y periodismo de datos para conocer sobre big data, labs y open data, modelo de negocio y publicidad en el sitio de noticias; además de entrevistas a expertos en el campo. Los principales resultados de la investigación indican que medios como La Nación (Argentina), El Deber (Bolivia), La Nación (Costa Rica), El Comercio (Ecuador), El País (España), The New York Times (New York), manejan gran cantidad de datos y distribuyen la información a través de nuevas narrativas en Red con una sinergia interdisciplinaria entre: periodistas, desarrolladores y programadores web, infógrafos, sociólogos, estadísticos, redactores y editores.
metadata.dc.identifier.other: 1304560
URI: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/24905
metadata.dc.type: masterThesis
Appears in Collections:Magister en comunicación, mención investigación y cultura digital

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Paucar Carrión, Katty Yadira.pdf16.79 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.