Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/12625
Title: | Desarrollo y evaluación de una experiencia piloto de mentoría con estudiantes de primer ciclo de Educación Superior a Distancia, Centro Universitario Asociado Quito Carcelén |
Authors: | Gajardo Valdés, Angelina Pacheco Vásquez, Delia Margarita |
Keywords: | Educacion superior Educacion a distancia Desercion universitaria Licenciado en Psicología-Tesis y disertaciones académicas |
Issue Date: | 2015 |
Citation: | Pacheco Vásquez Delia Margarita.(2015)Desarrollo y evaluación de una experiencia piloto de mentoría con estudiantes de primer ciclo de Educación Superior a Distancia, Centro Universitario Asociado Quito Carcelén .(Trabajo de titulación de Licenciado en Psicología).UTPL.Quito |
Abstract: | For a quality education the Universidad Técnica Particular de Loja in its Open and Distance Modality launches the research work "Development and evaluation of a pilot mentoring experience with undergraduate students of Higher Distance Education University Center Associate Quito - Carcelén "; in order to identify needs guidance and promote academic integration ten new students (mentees) are appointed to a senior cycle degree in Psychology (mentor). The method used was the research - action, assessed through perception and satisfaction of mentors and application of instruments: Questionnaire needs orientation questionnaire thinking skills and assessments applied to start and complete the process of mentoring. The results served as a reference for the design of a user's mentor, as a support tool in mentoring future applications. It has proven to be a viable plan, benefits are valued by those who give and receive mentoring. For a quality education the Universidad Técnica Particular de Loja in its Open and Distance Modality launches research work "Development and evaluation of a pilot mentoring experience with undergraduate students of Higher Distance Education University Center Associate Quito - Carcelén "; in order to identify needs guidance and promote academic integration ten new students (mentees) are appointed to a senior cycle degree in Psychology (mentor). The method used was research - action, assessed through perception and satisfaction of mentors and application of instruments: Questionnaire needs orientation questionnaire thinking skills and assessments applied to start and complete the process of mentoring. The results served as a reference for the development of the mentor handbook as a tool to support future applications mentoring. It has proven to be a viable plan, benefits are valued by those who give and receive mentoring. |
Description: | Por una educación de calidad la Universidad Técnica Particular de Loja en su Modalidad Abierta y a Distancia pone en marcha el trabajo investigativo “Desarrollo y evaluación de una experiencia piloto de mentoría con estudiantes de primer ciclo de Educación Superior a Distancia del Centro Universitario Asociado de Quito – Carcelén”; con la finalidad de detectar las necesidades de orientación y favorecer la integración académica, se designan diez estudiantes de nuevo ingreso (mentorizados) a un estudiante de último ciclo de la titulación de Psicología (mentor). El método utilizado fue el de investigación – acción, evaluado a través de la percepción y satisfacción de los mentores y la aplicación de los instrumentos: Cuestionario de necesidades de orientación, cuestionario de habilidades de pensamiento y evaluaciones aplicadas al iniciar y finalizar el proceso de Mentoría. Los resultados obtenidos sirvieron de referencia para el diseño del manual del mentor, como herramienta de apoyo en futuras aplicaciones de mentoría. Se ha demostrado que es un plan viable, sus beneficios son valorados por quienes dan y reciben la mentoría. |
URI: | http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/12625 |
Appears in Collections: | Licenciado en Psicología |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Pacheco_Vazquez_Delia_Margarita.pdf | 1.54 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.