Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/14010
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorCueva Figueroa, Galo Vinicio-
dc.contributor.authorSantacruz Castillo, Juana-
dc.date.accessioned2016-02-03T15:49:07Z-
dc.date.available2016-02-03-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.citationSantacruz Castillo, J. (2015). Desarrollo y Evaluación de experiencia piloto de mentoría con estudiantes de primer ciclo de Educación Superior a Distancia, Centro Universitario Esmeraldas (Trabajo de Titulación de Licenciado en Ciencias de la Educación mención: Educación Básica). UTPL, Esmeraldases_ES
dc.identifier.other1169417-
dc.identifier.urihttp://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/14010-
dc.descriptionLa orientación y mentoría resulta una alternativa para mejorar el sistema educativo de los niños y jóvenes, permite organizar el tiempo, los hábitos de estudio y además permite ofrecer ayuda y apoyo psicológico a muchos estudiantes que no encuentran la brújula y solo piensan en abandonar sus estudios. La importancia de orientar a los estudiantes radica en ayudarles a fijar el cumplimiento de sus metas y objetivos, los mentores juegan un papel preponderante durante el proceso de mentoría, por lo que el gobierno actualmente está proponiendo nuevas estrategias para mejorar el sistema educativo, entre esas estrategias se encuentran los programas de mentoría que en algunas instituciones ya se han puesto en marcha. Las necesidades que presentan los estudiantes de nuevo ingreso son educativas, de orientación personal, entre otras estas se evidenciaron gracias a la utilización de metodologías, técnicas e instrumentos precisos y confiables, entre los instrumentos se puede mencionar formato de expectativas y temores, cuestionarios 1 y 2 de necesidades de orientación. La universidad está obligada a ofrecer todos los servicios que faciliten el proceso educativo de los jóvenes.es_ES
dc.description.abstractGuidance and mentoring is an alternative to improve the education system for children and youth, to organize time, study habits and allows to offer help and counseling to many students who do not find the compass and only think about dropping out . The importance of guiding students to help them fix lies in meeting its goals and objectives, mentors play an important role during the mentoring process, so the government is currently proposing new strategies to improve the education system, including those strategies include mentoring programs in some institutions have already been launched. During this study it was possible to visualize the many difficulties presented by the students of junior college especially open and distance modality Associated Center of Esmeraldas Private Technical University of Loja; difficulties become educational needs, adaptation and integration needs and counseling needs, so it worked based on those needs, using the following methods that helped uncover the needs described above: action research, descriptive, analytical synthetic, deductive and inductive statistical method; very important and decisive techniques were also used in the achievement of the required information such as: reading, summarizing and paraphrasing, observation, interviews and focus groups; some instruments that allowed collecting valuable information: information sheet data format expectations and fears, questionnaires 1 and 2 of counseling needs, among others. orientation workshops, time management workshops, advice on study habits and continuous assessments about the mentoring process was performed, The university is obliged to offer all services that facilitate the educational process of young people, so that the retention of students and meeting their goals is ensured, including such services is important guidance, since it is what allows for Somehow advise students to avoid student failure.es_ES
dc.languagespaes_ES
dc.subjectEducación superiores_ES
dc.subjectEducación a distanciaes_ES
dc.subjectTutoría (Enseñanza)es_ES
dc.subjectUniversidad Técnica Particular de Lojaes_ES
dc.subjectLicenciado en ciencias de la educación mención Educación básica – Tesis y disertaciones académicases_ES
dc.titleDesarrollo y Evaluación de experiencia piloto de mentoría con estudiantes de primer ciclo de Educación Superior a Distancia, Centro Universitario Esmeraldases_ES
dc.typebachelorThesises_ES
Appears in Collections:Licenciado en Ciencias de la Educación

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Santacruz_Castillo_Juana.pdfTrabajo de titulación5.43 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.