Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/16525
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorChininín Campoverde, Víctor Eduardo-
dc.contributor.authorMerino Ajila, Juan Carlos-
dc.date.accessioned2017-01-25T14:36:16Z-
dc.date.available2017-01-25-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationMerino Ajila Juan Carlos.(2017).Diseño de un modelo de gestión por procesos para la escuela municipal “Pradera” de la ciudad de Loja, año 2015.(Trabajo de titulación de Magíster en Gestión Empresarial).UTPL,Lojaes_ES
dc.identifier.other1188610-
dc.identifier.urihttp://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/16525-
dc.descriptionLa propuesta incluye el uso de las nuevas tecnologías, TIC´s, para complementar las actividades de los procesos establecidos durante el estudio, los mismos que se obtuvieron a través de técnicas como encuestas y entrevistas a los actores de la institución. La descripción detallada de los procesos se la realizó a través de diagramas de flujo y fichas de procesos; los indicadores de seguimiento están en relación a cumplir los estándares de gestión administrativa y pedagógica que formula el Ministerio de Educación y enmarcados en el Plan Nacional del Buen Vivir. Concluyendo que el diseño y documentación de los procesos clave, simplifican acciones repetitivas e ineficientes mejorando la gestión organizacional y generan valor agregado a la institución; además, se propone el uso de Internet como aliado fundamental del cambio y para lograr los objetivos estratégicos que se plantea la institución. Las alternativas son viables a corto plazo y están en relación a mejorar la calidad de gestión administrativa y pedagógica y en un futuro no muy lejano alcanzar una norma ISO de calidad.es_ES
dc.description.abstractThis research work is a proposal of a process management model for the Escuela Municipal "Pradera", located in the neighborhood of the same name, San Sebastian parish, canton and province of Loja. Through direct observation of the current situation was established in the institution, where both administrative activities as teaching is the performed routinely or repetition, without processes or activities properly documented or management indicators in order to measure their efficiency and effectiveness of the service provided to its users; with this premise objectives to be fulfilled and working hypotheses were proposed. The proposal includes the use of new technologies, ICT, to complement the activities of the processes established during the study; they were obtained through techniques such as surveys and interviews with the actors of the institution. The detailed description of the processes performed using flow charts and records of processes; monitoring indicators are in relation to meet the standards of administrative and pedagogical management formulated by the Ministry of Education and framed in the National Plan for Good Living. Concluding that the design and documentation of key processes, simplify repetitive and inefficient actions to improve organizational management and generate added value to the institution; In addition, the use of the Internet as a key ally of the proposed change and to achieve the strategic objectives that the institution arises. The alternatives are viable in the short term and are related to improving the quality of administrative and pedagogical management and in the not too distant future achieve ISO quality standard.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.subjectGestión de procesoses_ES
dc.subjectModelos de gestiónes_ES
dc.subjectMagíster en Gestión Empresarial - Tesis y disertaciones Académicases_ES
dc.titleDiseño de un modelo de gestión por procesos para la escuela municipal “Pradera” de la ciudad de Loja, año 2015es_ES
dc.typemasterThesises_ES
Appears in Collections:Magíster en Gestión Empresarial

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Merino_Ajila_Juan_Carlos.pdf1.9 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Admin Tools