Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/17322
Title: | Los ecuatorianismos como elementos de la identidad cultural y social en el ámbito educativo |
Authors: | Dousdebés Veintimilla, Inés María del Socorro Morales Jácome, Margarita Elizabeth |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2017 |
Citation: | Morales Jácome, M. E. Dousdebés Veintimilla, I. M. D. S. (2017) Los ecuatorianismos como elementos de la identidad cultural y social en el ámbito educativo [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/17322 |
Abstract: | Abstract: In Ecuador, some terms that are part of the identity, are spoken increasingly less frequently and lose force on a daily basis, the research team of the UTPL, proposes to carry out investigative work: "The ecuatorianismos as elements of cultural and social identity in the field of education", the general objective is: analyzing the words used in Ecuador and its application in the field of education. This work is developed in the province of Pichincha, Quito canton, with institutional management of the UTPL, engaged: graduate student, Director of thesis, tutor, ten Professional and non-professional informants from 18 to 67 years, used the method of research qualitative research techniques and instrument interview: bibliographic and field. Thus, the proposed objectives are met, the words used, cultural identity, frequency, validity and representativeness are identified. Concluding, it research is important and raises a proposed educational for rescue them words and keep them as part of the identity national, to them readers is invited to review this project, that strengthens and motivates the use of ecuatorianismos in its lexicon. |
Description: | Resumen: En Ecuador, algunos términos que forman parte de la identidad se hablan cada vez con menos frecuencia y pierden vigencia en la cotidianeidad, el equipo de investigación de la UTPL propone realizar un trabajo investigativo: Los ecuatorianismos como elementos de la identidad cultural y social en el ámbito educativo , el objetivo general es: Analizar los vocablos empleados en Ecuador y su aplicación en el ámbito educativo. Este trabajo se desarrolla en la Provincia de Pichincha, cantón Quito, con dirección institucional de la UTPL, participan: estudiante egresada, directora de tesis, tutora, diez informantes profesionales y no profesionales de 18 a 67 años, se utiliza el método de investigación cualitativo, como instrumento la entrevista y las técnicas de investigación: bibliográfica y de campo. Así, se cumplen los objetivos propuestos, se identifican los vocablos empleados, identidad cultural, frecuencia, vigencia y representatividad. Concluyendo, la investigación es importante y plantea una propuesta educativa para rescatar los vocablos y mantenerlos como parte de la identidad nacional, a los lectores se invita a revisar este proyecto, que fortalece y motiva el uso de ecuatorianismos en su léxico. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=97067.TITN. |
Appears in Collections: | Licenciado en Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Morales_Jácome_Margarita_Elizabeth.pdf | 5.31 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.