Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/30436
Title: | Análisis del uso de los canales de comunicación interna de la Universidad Central del Ecuador en el contexto de la COVID-19 |
Authors: | Duque Rengel, Vanessa Karina Silva Aguilar, Miriam Lizeth |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2022 |
Citation: | Silva Aguilar, M. L. Duque Rengel, V. K. (2022) Análisis del uso de los canales de comunicación interna de la Universidad Central del Ecuador en el contexto de la COVID-19 [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/30436 |
Abstract: | Abstract: COVID-19 is a disease that in a few months generated a global pandemic, forcing us like society to resort to confinement to reduce new cases. In this context, universities could not stop, consequently, they implemented online education and needed correct internal communication to make it possible. The situation became complex because the Central University of Ecuador (UCE) is an institution of 400 years old and currently has around 71 careers with 36,377 students. This research focused on the analysis of the use of internal communication channels of UCE in the actual pandemic. I developed a descriptive study with a mixed design. It has qualitative and quantitative components. Qualitative consists of bibliography and documentary review of technological tools used in UCE to internal communication. The quantitative consists of a survey for students, teachers, and administrative staff to inquire about their perceptions on this topic. Among the most relevant findings, 70% of students said that the communication channels are adequate for this reality. Eighty-four percent of teachers and administrative staff mentioned that technological platforms are good. Finally, with the results, I propose an action plan to get better internal communication in UCE with its channels. |
Description: | Resumen: COVID-19, una enfermedad que generó una pandemia global, obligando a recurrir al confinamiento como medida para evitar nuevos casos, sin embargo, las universidades debían seguir, implementando educación en línea, siendo imprescindible la selección y uso correcto de canales de comunicación interna. La Universidad Central del Ecuador (UCE) es una institución de 400 años con alrededor de 71 carreras y 36.377 estudiantes. La investigación analiza el uso de canales de comunicación interna de la UCE en pandemia, mediante una investigación descriptiva con enfoque mixto, un componente cualitativo y uno cuantitativo. El primero, revisión bibliográfica y documental de las herramientas tecnológicas utilizadas en la UCE para la comunicación interna en pandemia; y el segundo, una encuesta dirigida a estudiantes, docentes y personal administrativo, sobre su percepción de este tema. El 70% de estudiantes señaló que los canales de comunicación fueron adecuados. El 84% de docentes y personal administrativo mencionó que las plataformas tecnológicas fueron adecuadas. Finalmente, gracias a los hallazgos se planteó un plan de acción para conseguir una mejor comunicación interna en la UCE, optimizando los canales para la misma. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=129495.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Asistencia Gerencial y Relaciones Públicas |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.