Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/30507
Title: Prácticas inclusivas y su incidencia en el aprendizaje sostenible observando en la praxis profesional de los docentes de Educación Infantil
Authors: Unda Costa, Alicia Judith
Guilcapi Quilligana, Paola Anabel
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2022
Citation: Guilcapi Quilligana, P. A. Unda Costa, A. J. (2022) Prácticas inclusivas y su incidencia en el aprendizaje sostenible observando en la praxis profesional de los docentes de Educación Infantil [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/30507
Abstract: Abstract: The present research work proposes an approach towards a more inclusive education, determining the right of a full insertion of students with differences in the academic and social life of educational institutions, and this leads to the elaboration and application of inclusive strategies that allow the participation of all students in the educational system. The objective of the research was to analyze the inclusive practices carried out by early childhood education teachers to promote sustainable learning in the context of the pandemic; and for this, a qualitative methodology guided by areas, activities and important questions was needed to perfect them and then be able to answer them; Likewise, the synthetic analytical method, which allowed to break down and synthesize the information collected with the application of the interview as an instrument for collecting information. The data obtained lead to the determination that inclusive practices promote respect and equality of opportunity within the training process. It is concluded that a communication system between education professionals and parents can collaborate in the effective insertion ofstudents.
Description: Resumen: El presente trabajo de investigación plantea un enfoque hacia una educación más inclusiva determinandoel derecho de una plena inserciónde los alumnoscon diferencias en la vida académica y social de las instituciones educativas, y esto conlleva a unaelaboración y aplicación de estrategias inclusivas que permitan la participación de todos los estudiantes al sistema educativo. Elobjetivo de la investigación consistió enanalizar las prácticas inclusivas que realizan las docentes de educación infantil para promover el aprendizaje sostenible en el contexto de pandemia;y para ellose precisó una metodología cualitativa guiada por áreas, actividades ypreguntas importantespara perfeccionarlas y,luego poder responderlas; así mismo el método analítico sintético, que permitió desglosar y sintetizar la información recabada con la aplicación dela entrevista como instrumento derecolección de la información. Los datos obtenidos conllevan a determinar que las prácticas inclusivas promueven el respeto e igualdad de oportunidad dentro del proceso de formación.Se concluye que un sistema de comunicación entre profesionales de la educación ypadres de familia puedencolaborar en la insercióneficaz de los estudiantes.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=129602.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.