Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/30559
Title: | Identificación de factores de Riesgos LaboralesPsicosociales en el Ecuador durante el año 2021 |
Authors: | Matute Piedra, Rosario Amapola Yong Crespo, Carla Paola |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2022 |
Citation: | Yong Crespo, C. P. Matute Piedra, R. A. (2022) Identificación de factores de Riesgos LaboralesPsicosociales en el Ecuador durante el año 2021 [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/30559 |
Abstract: | Abstract: The aim of this study was to identify the main psychosocial risk factors in the work environment in a group of university teachers through a descriptive and multidimensional analysis. A survey was used with different variables: nationality, age, sex, marital status, remuneration, number of children, work experience, institution, working hours, discrimination, Burnout dimensions, psychosocial risks, psychological capital, mental health, loneliness and resilience. The descriptive analysis shows the frequencies and percentages of the variables used in the research. Whilethe multidimensional analysis is used to show the main and most important criteria of differentiation and classification between the groups of people investigated. Among the most relevant results, it can be shown that teachers do not suffer from Burnout Syndrome, they have a great hope for change. Also, the highest percentage does not present depression, anxiety or stress. On the other hand, they have a high resilience, both national and foreignteachers. |
Description: | Resumen: El objetivo del presente estudio fue identificar los principales factores de riesgo psicosociales en el ámbitolaboral en un grupo de docentes universitarios mediante un análisis descriptivo y multidimensional. Se utilizó una encuesta con diferentes variables: nacionalidad, edad, sexo, estado civil, remuneración, número de hijos, experiencia laboral, institución, horas de trabajo, discriminación, dimensiones de Burnout, riesgos psicosociales, capital psicológico, salud mental, soledad y resiliencia. En cuanto al análisis descriptivo muestra las frecuencias y porcentajes de las variables utilizadas en la investigación mientras que, el análisis multidimensional se utiliza para mostrar los principales y más importantes criterios de diferenciación y clasificación entre los grupos de personas investigadas. Entre los resultados, más relevantes se puede demostrar que los docentes no padecen Síndrome de Burnout, tienen una gran esperanza al cambio. Así también, el mayor porcentaje no presentan depresión, ansiedad, ni estrés y por otro lado tienen una alta resiliencia tanto docentes nacionales como extranjeros. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=129696.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Psicología |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.