Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/31226
Title: Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS) N.16:Paz, Justicia e InstitucionesSólidas
Authors: Relica Ordóñez, Jorge Eduardo
Agila Jiménez, Brenda Melissa
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2022
Citation: Agila Jiménez, B. M. Relica Ordóñez, J. E. (2022) Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS) N.16:Paz, Justicia e InstitucionesSólidas [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/31226
Abstract: Abstract: This thesis constitutes the final report of the investigation process carried out on the sentence issued by the Constitutional Court of Ecuador on April 29, 2015 within the Case: No 0273-12-EP, Extraordinary Protection Action, protecting and repairing a right violated in earlier instances. The Ecuadorian State guarantees the right to educationof all children, young people of the country at any level, however, in the present case in a school a minor is denied enrollment, incurring in the act of discrimination, for which the ordinary justice is resorted to through a protection action, managing to protect the violated right, a decision that is later appealed since, the minor's right to education is again violated. In addition, it contains conceptual references and doctrinal elements that allow the understanding of the legal problem and as a resultof this investigative process, the ineffectiveness of justice in previous instances is discovered, through the violation of the right to education and the superior interest of the Minor, this work opens the doors to live in a more peaceful, fair and inclusive society.
Description: Resumen: La presente tesis constituye el informe final del proceso de investigación realizado a la sentencia expedida por la Corte Constitucional del Ecuador el 29 de abril 2015 dentro del Caso: No 0273-12-EP,Acción Extraordinaria de Protección, amparando y reparando un derecho vulnerado en instancias anteriores. El Estado ecuatoriano, garantiza el derecho a la educación de todos los niños, jóvenes del país, en el presente caso en un colegio a un menor de edad se le niega la matricula, incurriendo en el acto de discriminación, por lo cual se acude a la justicia ordinaria mediante una acción de protección, logrando proteger el derecho vulnerado, decisión que posteriormente es apelada puesto que, se vuelve a vulnerar el derecho a la educación del menor. Además, contiene referentes conceptuales y elementos doctrinarios que permiten la comprensión de la problemática jurídica y como resultado del proceso indagatorio, se descubre la ineficacia de lajusticia en anteriores instancias, a través de la vulneración al derecho a la educación y al interés superior del menor, este trabajo nos abre las puertas a una sociedad, más pacifica, justa e inclusiva.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=130702.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Abogacía



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.