Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/31390
Title: | Principios del Constructivismo Social en la Propuesta Pedagógica Institucional de la Unidad Educativa Particular Redemptio |
Authors: | Tapia Peralta, Stalin Roberto Jaramillo Cueva, Nemesis Yahaira |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2022 |
Citation: | Jaramillo Cueva, N. Y. Tapia Peralta, S. R. (2022) Principios del Constructivismo Social en la Propuesta Pedagógica Institucional de la Unidad Educativa Particular Redemptio [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/31390 |
Abstract: | Abstract: The Pedagogical Proposal is an instrument in which the intentions of an educational institution regarding the teaching-learning process that it carries out are reflected; This document attached to the Ecuadorian curriculum and legal framework, to the autonomy and charisma of the institution, to the social realities of the sector and to the proposals of the principles of social constructivism allow directing the educational task whose orientation is the global and holistic learning of direct agents of the learning process. For this reason, the present work focuses on carrying out a detailed analysis of the influence of the principles of social constructivism and its characteristics that contribute to the pedagogical and didactic quality of teaching; Specifically, the information collected from this educational paradigm was analyzed with respect to the observance of the pedagogical proposal of the Private Educational Unit "Redemptio", of the city of Jipijapa, whose result was the design of a comparative table where the strengths were verified. and weaknesses present in the institutional document. Finally, theoretical bases based on research are exposed where it is argued that, among the most significant contributions of the work carried out, is the effectiveness to make use of the principles of constructivism within educational praxis, which must be embodied in the institutional document called Pedagogical Proposal . |
Description: | Resumen: La Propuesta Pedagógica es un instrumento en el que se plasman las intenciones que posee una institución educativa respecto del proceso de enseñanza aprendizaje; este documento apegado al currículo ecuatoriano, al marco legal, a la autonomía, al carisma propio de la institución, a las realidades propias sociales del sector y a las propuestas de los principios del constructivismo social permiten direccionar el quehacer educativo cuya orientación es el aprendizaje global y holístico de los agentes involucrados en el proceso de aprendizaje. Por tal razón, el presente trabajo se centra en realizar un análisis detallado de la influencia de los principios del constructivismo social y de sus características que aportan en la calidad pedagógica y didáctica de la enseñanza; específicamente, se analizó la información recopilada de este paradigma educativo con respecto a la observancia de la propuesta pedagógica de la Unidad Educativa Particular Redemptio , de la ciudad de Jipijapa, cuyo resultado fue el diseño de un cuadro comparativo en donde se constató los fortalezas y debilidades presentes en el documento institucional. Finalmente, se exponen bases teóricas basadas en la investigación en donde se sostiene que, entre los aportes más significativos del trabajo realizado es la eficacia para hacer uso de los principios del constructivismo dentro la praxis educativa, la cual debe estar plasmado en el documento institucional llamado Propuesta Pedagógica . |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=130960.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.