Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/31603
Title: Banca y servicios financieros: Un análisis dela banca privada de Ecuador, periodo 2015 a 2021
Authors: Peñarreta Quezada, Miguel Ángel
Jumbo Torres, María Cecilia
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2022
Citation: Jumbo Torres, M. C. Peñarreta Quezada, M. Á. (2022) Banca y servicios financieros: Un análisis dela banca privada de Ecuador, periodo 2015 a 2021 [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/31603
Abstract: Abstract: This study analyzes the evolution of private banking financial services in Ecuador, for the period 2015 to 2021, based on the information available in the DataLab data platform of the Association of Banks of Ecuador.The results show that modern services such as debit and credit cards, ATMs, points of sale and non-bank correspondents are gradually replacing traditional branch services and cash withdrawals, due to the reduction of branches and the preference of customers to make transactions through other channels rather than cash.The banks that lead in the supply of services are Banco Pacifico with 26% of credit cards, Banco Pichincha with 41% of debit cards and 27% of ATMs and Banco Guayaquil with 41% of non-bank correspondents, thus, banks are working to modernize their financial services with the implementation of technology but the technological gap in the country is a major obstacle; the provinces that lead the coverage of financial services are Guayas and Pichincha, and in which there is less are the provinces of the Amazon; this study is important because it exposes the revolution that financial services are having in Ecuador, as well as the problems of coverage in several areas that banks should consider in their promotional programs.
Description: Resumen: Este estudio analiza la evolución de los servicios financieros de la banca privada en Ecuador, para el periodo 2015 al 2021, con base a la información disponible en la plataforma de datos DataLab de la Asociación de Bancos del Ecuador. Los resultados denotan que: los servicios modernos como las tarjetas de débito, crédito, cajeros automáticos, puntos de venta y corresponsales no bancarios poco a poco van reemplazando a los servicios de oficinas y retiros de dinero considerados tradicionales, esto por la reducción de oficinas y por la preferencia de realizar transacciones por otros canales que de dinero en efectivo de los clientes. Los bancos que lideran la oferta de servicios son el Banco Pacífico con el 26% de tarjetas de crédito, el Banco Pichincha con el 41% de tarjetas de débito y 27% de cajeros automáticos y el Banco Guayaquil con el 41% de corresponsales no bancarios, es así que, los bancos trabajan en modernizar sus servicios financieros con la implementación de la tecnología pero la brecha tecnológica del país es un gran obstáculo; las provincias que lideran la cobertura de servicios financieros son Guayas y Pichincha, y en las que existe menor son las provincias de la Amazonía; Este estudio es importante porque expone la revolución que los servicios financieros están teniendo en Ecuador, al igual que, los problemas de cobertura de varias zonas que los bancos deben consideran en sus programas de promoción.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=130856.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Administración en Banca y Finanzas



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.