Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/31609
Title: La gamificación y el uso de las herramientas tecnológicas para la enseñanza de las matemáticas y las ciencias experimentales
Authors: Delgado Fernández, José Ramón
Chicaiza Taquire, Cristian David
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2022
Citation: Chicaiza Taquire, C. D. Delgado Fernández, J. R. (2022) La gamificación y el uso de las herramientas tecnológicas para la enseñanza de las matemáticas y las ciencias experimentales [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/31609
Abstract: Abstract: The changes in today's society seek to optimize daily tasks, by including technological advances in digitization, dissemination and access to information. The educational field does not remain inert in the face of this reality, it seeks through the use of Information and Communication Technologies (ICT) to venture into new educational methodologies. In this sense, the present degree work aims to: analyze how gamification and the use of technological tools contribute to the teaching-learning of mathematics and experimental sciences. This researchwas developed under a qualitative bibliographic approach, examining the scientific productions published in recent years in journals indexed to the databases: Scopus, DOAJ, Web of Science and Dialnet. The information analysis mainly used the methods: inductive, systematic and hermeneutic; in addition, the techniques of systematic literature review and documentary analysis. As a result, it is stated that gamification and technological tools strengthen the didactic process, creating playful spaces for free experimentation with pedagogical purposes and high motivational value.
Description: Resumen: Los cambios de la sociedad actual buscan optimizar las tareas cotidianas, mediante la inclusión de los avances tecnológicos en la digitalización, difusión y acceso a la información. El ámbito educativo no permanece inerte ante esta realidad, busca mediante el uso de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) incursionar en nuevas metodologías educativas. En este sentido, el presente trabajo de titulación tiene por objetivo: analizar cómo la gamificación y el uso de herramientas tecnológicas contribuyen en la enseñanza-aprendizaje de las matemáticas y las ciencias experimentales. Esta investigación se desarrolló bajo un enfoque cualitativo de orden bibliográfico, examinando las producciones científicas publicadas en los últimos años en revistas indexadas a las bases de datos: Scopus, DOAJ, Web of Science y Dialnet. El análisis de la información utilizó principalmente los métodos: inductivo, sistemático y hermenéutico; además, las técnicas de revisión sistemática de literatura y análisis documental. Como resultado, se afirma que la gamificación y las herramientas tecnológicas fortalecen el proceso didáctico, creandoespacios lúdicos de libre experimentación con fines pedagógicos y alto valor motivacional.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=130867.TITN.
Appears in Collections:Licenciado en Ciencias de la Educación mención Físico Matemáticas



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.