Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/31823
Title: Principios Del Constructivismo En La Propuesta Pedagógica Institucional De La Unidad Educativa República De Francia
Authors: Quichimbo Sánchez, Carlos Magno
Jiménez Girón,Doris Edilma
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2022
Citation: Jiménez Girón, D. E. Quichimbo Sánchez, C. M. (2022) Principios Del Constructivismo En La Propuesta Pedagógica Institucional De La Unidad Educativa República De Francia [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/31823
Abstract: Abstract: The main theme of this work is "Principles of Constructivism in the Institutional Pedagogical Proposal of the Educational Unit "Republic of France" To this end, the method based on a documentary review has been used, which is complemented by the application of a comparative matrix of scenarios,and its general objective is to explain the contribution of Social Constructivism to student learning with the theoretical foundation of the Claudia Ordóñez's principles of constructivism, likewise, allow learners to create new meaningful mental structures based on their own reality and past experiences; this is how educational institutions should implement the principles of Constructivism in their pedagogical proposal to obtain better results withthe academic training of their students.Finally, the conclusions and recommendations proposed as a result of this research are presented, which show the compliance of the educational institution, object of study, in terms of the insertion of the five principles of constructivism within its pedagogical proposal, demonstrating the positive contribution of the same on the learning of the students.
Description: Resumen: El tema principal de este trabajo es "Principios del Constructivismo en la Propuesta Pedagógica Institucional de la Unidad Educativa "República de Francia". Para ello se ha utilizado el método basado en una revisión documental, que se complementa con la aplicación de una matriz comparativa de escenarios, y su objetivo general es explicar la contribución del Constructivismo Social al aprendizaje de los estudiantes con el fundamento teórico de los principios del constructivismo de Claudia Ordóñez, del mismo modo, permitir a los estudiantes crear nuevas estructuras mentales significativas basadas en su propia realidad y experiencias pasadas; es así como las instituciones educativas deben implementar los principios del Constructivismo en su propuesta pedagógica para obtener mejores resultados dentro de la formación académica de sus estudiantes. Finalmente, se presentan las conclusiones y recomendaciones propuestas como resultado de esta investigación, que muestran el cumplimiento de la institución educativa, objeto de estudio, en cuanto a la inserción de los cinco principios del constructivismo dentro de su propuesta pedagógica, demostrando la contribución positiva de la misma en el aprendizaje de los estudiantes.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=131046.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.