Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/31837
Title: | Principios del constructivismo en la propuesta pedagógica institucional de la Unidad Educativa Ciudad de Paute |
Authors: | Rodríguez Romero, Juan Carlos Muñoz Díaz, Rosa Alexandra |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2022 |
Citation: | Muñoz Díaz, R. A. Rodríguez Romero, J. C. (2022) Principios del constructivismo en la propuesta pedagógica institucional de la Unidad Educativa Ciudad de Paute [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/31837 |
Abstract: | Abstract: In the present investigation with the theme: "Principles of constructivism in the Institutional Pedagogical Proposal fromEducational UnitCity of Paute", an analysis of the different concepts that are part of teaching-learning is carried out: education, pedagogy, didactic, learning, curriculum and school. In turn, the relationship between each of them is realized. In the same way, information about the definitions of social constructivism is investigated with their respective principles that contribute to the orientation of learning. An in-depth analysis of the current pedagogical proposal for 2019-2023 of the Educational Unit"City of Paute ", located in Azuay province, Paute canton, Pirincay sector, is also carried out. Various bibliographic sources were used with contributions from great authors who seek to leave the student as the principal author of their learning. In the research, the qualitative design is framed, and the technique is the review of documents using the method of analysis of the proposal. Finally, as an instrument, a matrix was used to produce the information. |
Description: | Resumen: En la presente investigación con el tema de: Principios del constructivismo en la propuesta pedagógica Institucional de la Unidad Educativa Ciudad de Paute , se realiza un análisis de los diferentes conceptos que forman parte de la enseñanza-aprendizaje: educación, pedagogía, didáctica, aprendizaje, currículo y escuela. A su vez se realiza la relación que existe entre cada uno de ellos. Dela misma forma se indaga información de las definiciones del constructivismo social con sus respectivos principios que brindan aportación a la orientación del aprendizaje. También se realiza un análisis profundo de la propuesta pedagógica vigente en los años 2019-2023 de la unidad educativa Ciudad de Paute que se encuentra ubicada en la provincia de Azuay, cantón Paute, sector Pirincay. Para lo cual se utilizó diversas fuentes bibliográficas con aportaciones de grandes autores que buscan dejar al estudiante como autor principal de su propio aprendizaje. En la investigación se encuadra el diseño cualitativo, la técnica es la revisión de documentos con el uso del método de análisis de la propuesta y finalmente como instrumento se utilizó una matriz para producir la información. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=130987.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.