Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/31876
Title: Intervención Psicoterapéutica Integrativa en un Caso Clínico de Adolescente con Deterioro en Habilidades Sociales
Authors: Calva Camacho, Evelin Astrid
Capa Chamba, Fernanda Irene
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2022
Citation: Capa Chamba, F. I. Calva Camacho, E. A. (2022) Intervención Psicoterapéutica Integrativa en un Caso Clínico de Adolescente con Deterioro en Habilidades Sociales [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/31876
Abstract: Abstract: The present clinical case covers the problems of an 18-year-old Venezuelan adolescent, diagnosed according to the International Classification of Diseases (ICD-10) with Consultation related to sexual attitude and problems related to inadequate social skills, not classified elsewhere. He presents deficits in his social skills and interaction with the other sex, has a low number of friendships and discomfort when dealing with issues related to sexuality. For the intervention, cognitive-behavioral techniques were used to foster his independence and autonomy. At the beginning of the therapeutic process, the patient was nervous and showed little eye contact; however, as the sessions progressed, he became more cooperative, showed more empathy and openness to dialogue. It is considered that the intervention was successful, since at the end of the treatment there was evidence of an improvement in his social skills, which allowed him to develop adequate interactions with his environment and thus enhance his quality oflife and emotional well-being.
Description: Resumen: El presente caso clínico abarca la problemática de un adolescente de 18 años, de nacionalidad venezolana, diagnosticado según la Clasificación Internacional de Enfermedades(CIE-10)con consulta relacionada con la actitud sexual y problemas relacionados con habilidades sociales inadecuadas, no clasificados en otra parte. Presenta déficit en sus habilidades sociales y de interacción con el otro sexo, cuenta con escaso número de amistades e incomodidad al tratar temas relacionados a la sexualidad. Para la intervención, se emplearon técnicas cognitivo-conductuales que permitieron fomentar su independencia y autonomía. Al iniciar el proceso terapéutico el paciente denotaba nerviosismo y escaso contacto visual; sin embargo, a medida que avanzaron las sesiones se mantuvo colaborador, demostraba más empatía y apertura al diálogo. Se considera que la intervención fue exitosa, puesto que al final del tratamiento se evidenció una mejoría en sus habilidades sociales mismas que le permitieron desarrollar interacciones adecuadas con su entorno y de esta manera potenciar su calidad de vida y bienestar emocional.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=130946.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Psicología Clínica



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.