Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/31943
Title: | Principios del constructivismo en la propuesta pedagógica institucional de la unidad educativa San Agustín de la ciudad de Guayaquil |
Authors: | Juca Aulestia, José Marcelo Agila Condoy, Luz Maria |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2022 |
Citation: | Agila Condoy, L. M. Juca Aulestia, J. M. (2022) Principios del constructivismo en la propuesta pedagógica institucional de la unidad educativa San Agustín de la ciudad de Guayaquil [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/31943 |
Abstract: | Abstract: The present investigation exposes the importance of the application of the principles of social constructivism in the pedagogical proposal of the San Agustin Educational Unit, located in the city of Guayaquil, during the 2022 school year. Thus, fulfilling the following general objective, which consists of explain the contribution of social constructivism in student learning as the basis of the institutional pedagogical proposal. For this, qualitative research was used, which used information sheets that allowed collecting the different data from the digital files to support the analysis of the 2016 Curriculum and the LOEI with the pedagogical proposal of the Institution. In this way, it was evidenced that the principles of the Educational Unit studied provide the opportunity to achieve the formation of diverse, multicultural and changing human beings, in an environment subject to mobility given by technological, social and business transformations. |
Description: | Resumen: La presente investigación expone la importancia de la aplicación de los principios del constructivismo social en la propuesta pedagógica de la Unidad Educativa San Agustín, ubicada en la ciudad de Guayaquil, durante el periodo lectivo 2022. Cumpliendo así con el siguiente objetivo general, que consiste en explicar el aporte del constructivismo social en el aprendizaje de los estudiantes como fundamento de la propuesta pedagógica institucional. Para ello empleó una investigación cualitativa, que utilizó fichas de información que permitieron recolectar los diferentes datos de los archivos digitales para sustentar el análisis del Currículo 2016 y la LOEI con la propuesta pedagógica de la Institución. De este modo se evidenció que los principios de la Unidad Educativa estudiados brindan la oportunidad de, lograr la formación de seres humanos diversos, multiculturales y cambiantes, en un entorno sujeto a la movilidad dada por las transformaciones tecnológicas, sociales y empresariales. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=131131.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.