Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/31994
Title: | Evaluación de los aprendizajes del nivel de Educación Inicial (3 a 5 años) durante la emergencia sanitaria: percepción de los docentes |
Authors: | Alvarado Juela, Verónica Monserrath Loayza Zambrano, Tania Jamilet |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2022 |
Citation: | Loayza Zambrano, T. J. Alvarado Juela, V. M. (2022) Evaluación de los aprendizajes del nivel de Educación Inicial (3 a 5 años) durante la emergencia sanitaria: percepción de los docentes [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/31994 |
Abstract: | Abstract: This research, entitled "Assessment of learning at the Initial Education level (3 to 5 years old) during the health emergency: teachers' perception", demonstrates the impact of the pandemic evaluation, determining how easy or difficult it was to comply with the evaluation moments in this sub-level. Aiming "Explaining the perception that teachers of the Initial Education level (3 to 5 years old) have about the evaluation of learning during the health emergency". In addition, a questionnaire granted for five teachers, divided into two sections: informative data and evaluation process, which led to a field study with a qualitative approach and exploratory analysis. The findings show that the initial evaluation wasn´t applied in many situations, but the form and final evaluation fulfilled their function; in addition, observation was the most used technique and the checklist was the best instrument to meet the needs. The five teachers concluded that the virtuality influenced the evaluation and adapted to the reality of each child; therefore, the techniques and instruments helped to achieve better results. |
Description: | Resumen: Esta investigación denominada "Evaluación de los aprendizajes del nivel de Educación Inicial (3 a 5 años) durante la emergencia sanitaria: percepción de los docentes", demuestra el impacto de la pandemia en la evaluación, determinando cuán fácil o difícil fue cumplir con los momentos de evaluación en este subnivel. Teniendo como objetivo "Explicar la percepción que tienen los docentes del Nivel de Educación Inicial (3 a 5 años) sobre la evaluación de los aprendizajes durante la emergencia sanitaria . Además, se otorgó un cuestionario para cinco docentes dividido en dos secciones: datos informativos y proceso de evaluación, que condujo a un diseño de campo con enfoque cualitativo y análisis exploratorio. Los hallazgos muestran que la evaluación inicial no se aplicó en muchas situaciones, pero la formativa y final cumplieron sus funciones; además, la observación fue la técnica más utilizada y la lista de cotejo el mejor instrumento para atender las necesidades. Los cinco docentes concluyeron que la virtualidad influyó en la evaluación y se adaptaron a la realidad de cada niño, por ello, las técnicas e instrumentos ayudaron a lograr mejores resultados. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=131093.TITN. |
Appears in Collections: | Ciencias de la Educación Mención Educación Infantil |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.