Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/32109
Title: | Identificación del Estrés en Docentes Ecuatorianos de dos Unidades Educativas de Santo Domingo de los Colorados, durante la pandemia de Covid-19 en el año 2021 - 2022 |
Authors: | Maldonado González, Gianella Cecibel Morales Zambrano, Victoria Josefina |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2022 |
Citation: | Morales Zambrano, V. J. Maldonado González, G. C. (2022) Identificación del Estrés en Docentes Ecuatorianos de dos Unidades Educativas de Santo Domingo de los Colorados, durante la pandemia de Covid-19 en el año 2021 - 2022 [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/32109 |
Abstract: | Abstract: This study identified the factors related to stress in the teachers of Educational Units in the urban sector of the city of Santo Domingo de los Colorados during the year 2021 - 2022. The approach was non-experimental, quantitative in scope, exploratory, descriptive and transversal design . The sample was non-probabilistic, aimed at 46 education professionals, to whom five questionnaires were applied: Sociodemographic Questionnaire, Chronic Labor Stress Inventory, Technostress Questionnaire, Depression, Anxiety and Stress Scales and Multidimensional Style Evaluation Scale of Coping The results determined that the perception of the dimensions of burnout was high (emotional fatigue 56.5%, depersonalization 67.4% and low personal fulfillment 58.7%), while technostress was high (skepticism 45.7%, ineffectiveness 45.7%, anxiety 21.7% and fatigue in 30.4%). On the other hand, the perception of mental health affected the educators, giving the following results: depression (6.5%), anxiety (13.0%) and stress (6.5%). Finally, the strategies focused on the problem affected the study population, obtaining an average of 31.57. |
Description: | Resumen: El presente estudio identificó los factores relacionados con el estrés en los docentes de Unidades Educativas del sector urbano de la ciudad de Santo Domingo de los Colorados durante el año 2021 2022. El enfoque fue no experimental, cuantitativo de alcance exploratorio, descriptivo y diseño transversal. La muestra fue no probabilística, dirigida a 46 profesionales de la educación, a quienes se les aplicó cinco cuestionarios: Cuestionario sociodemográfico, Inventario de estrés laboral crónico, Cuestionario de tecnoestrés, Escalas de depresión, ansiedad y estrés y Escala Multidimensional de Evaluación de los Estilos de Afrontamiento. Los resultados determinaron que la percepción de las dimensiones del burnout fue alta (cansancio emocional 56,5%, despersonalización 67,4% y baja realización personal 58,7%), mientras que el tecnoestrés fue elevado (escepticismo 45,7%, ineficacia 45,7%, la ansiedad 21,7% y la fatiga en el 30,4%). Por otra parte, la percepción de la salud mental afectó a los educadores, dando como resultados: depresión (6,5%), la ansiedad (13,0%) y estrés (6,5%). Finalmente, las estrategias enfocadas en el problema incidieron en la población de estudio, obteniendo una media de 31,57. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=131205.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Psicología |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.