Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/32165
Title: Identificación del estrés en docentes ecuatorianos de educación básica y bachillerato durante la pandemia del COVID-19
Authors: Guevara Mora, Sandra Rocío
Cuenca Ruilova, Priscila Anabel
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2022
Citation: Cuenca Ruilova, P. A. Guevara Mora, S. R. (2022) Identificación del estrés en docentes ecuatorianos de educación básica y bachillerato durante la pandemia del COVID-19 [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/32165
Abstract: Abstract: The objective of this research was to identify the factors related to stress in primary and secondary teachers. To meet this objective, a quantitative, descriptive, analytical and cross sectional investigation was carried out in a sample of 40 teachers. The instruments used in the study were the Ad-Hoc sociodemographic and labor questionnaire, the Maslach Burnout Inventory (MBI) questionnaire, the Technostress questionnaire, the questionnaire for the measurement of Depression, Anxiety and Stress (DASS-21), and the COPE inventory-28. The results obtained showed emotional exhaustion 20.6% on a medium scale, depersonalization 14.7%, low personal fulfillment 20.6%, in terms of techno-stress in the anxiety dimension 2.9% obtained a high level, tiredness 2.9% with high level, skepticism 47.1%. in the average and inefficiency scale, the lowest scale obtained 55.9%. In the psychological aspect, anxiety presents a high severe percentage, depression and stress are within the limits considered normal. It is concluded that teachers suffer from fatigue, stress, and techno-stress due to the need to adapt to giving classes virtually due to the presence of COVID-19.
Description: Resumen: El objetivo de esta investigación fue identificar los factores relacionados con el estrés en docentes de primaria y secundaria. Para cumplir con este objetivo se realizó una investigación cuantitativa, descriptiva, analítica y transversal en una muestra de 40 docentes. Los instrumentos utilizados en el estudio fueron el cuestionario sociodemográfico y laboral Ad-Hoc, el cuestionario Maslach Burnout Inventory (MBI), el cuestionario Tecnoestrés, el cuestionario para la medición de Depresión, Ansiedad y Estrés (DASS-21), y el inventario COPE-28. Los resultados obtenidos mostraron agotamiento emocional 20,6% en escala media, despersonalización 14,7%, baja realización personal 20,6%, en cuanto al tecnoestrés en la dimensión ansiedad 2,9% siendo un nivel alto, cansancio 2,9% con nivel alto, escepticismo 47,1% en la escala media e ineficiencia, la escala más baja obtuvo 55.9%. En el aspecto psicológico, la ansiedad presenta un alto porcentaje severo, la depresión y el estrés se encuentran dentro de los límites considerados normales. Se concluye que los docentes sufren de fatiga, estrés, y tecnoestrés en razón de la necesidad de adaptarse a dar clases de forma virtual debido a la presencia del COVID-19.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=131291.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Psicología



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.