Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/32207
Title: Identificación del estrés en docentes ecuatorianos de educación básica y bachillerato durante la pandemia de Covid 19
Authors: Vivanco Vivanco, María Elena
Delgado Mendoza, Lianet
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2022
Citation: Delgado Mendoza, L. Vivanco Vivanco, M. E. (2022) Identificación del estrés en docentes ecuatorianos de educación básica y bachillerato durante la pandemia de Covid 19 [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/32207
Abstract: Abstract: The present research was carried out with the objective of identifying the factors related to stress in teachers in a public institution located in the rural sector of the province of Santo Domingo de los Tsáchilas during the year 2021-2022. A quantitative, non-experimental, cross sectional, descriptive methodology was used with a non-probabilistic accessibility sample of 40 teachers. The instruments used were Ad-hoc sociodemographic and labor questionnaire, Maslach burnout Inventory, Technostress questionnaire, Depression, Anxiety and Stress Scales (DASS 21), Coping Styles Scale (BRIEF-COPE-28). Among the most relevant results, a high prevalence was found for the dimension of emotional exhaustion, as well as low values of depersonalization. In technostress, the scales with high scores were inefficacy, skepticism and fatigue; In mental health, the depression, anxiety and stress dimensions had the highest score on the mild scale, and the most outstanding strategies were problem focused coping. In conclusion, in the sample studied, the Burnout, techno-stress and mental health variables do not present significant values that indicate that there is stress in Ecuadorian teachers.
Description: Resumen: La presente investigación se realizó con el objetivo de identificar los factores relacionados con el estrés en los docentes en una institución pública ubicada el sector rural de la provincia de Santo Domingo de los Tsáchilas durante el año 2021-2022. Se utilizó una metodología cuantitativa, no experimental, transversal, descriptiva con una muestra de accesibilidad no probabilista de 40 docentes. Los instrumentos que se utilizaron fueron cuestionario sociodemográfico y laboral Ad-hoc, Maslach burnout Inventory, cuestionario de Tecnoestrés, Escalas de Depresión, Ansiedad y Estrés (DASS 21), Escala de Estilos de Afrontamiento (BRIEF-COPE-28). Entre los resultados más relevantes se encontró una prevalencia elevada para la dimensión de cansancio emocional, así como bajos valores de despersonalización. En tecnoestrés las escalas con puntuaciones elevadas fueron ineficacia, escepticismo y fatiga; en salud mental, las dimensiones depresión, ansiedad y estrés tuvieron la mayor puntuación en la escala de leve, y las estrategias más sobresalientes fue afrontamiento centrada en el problema. En conclusión, en la muestra estudiada, las variables de Burnout, tecnoestrés y salud mental no presentan valores significativos que permitan indicar que existe estrés en docentes ecuatorianos.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=131319.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Psicología



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.