Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/32277
Title: | La gamificación para la enseñanza de las matemáticas y las ciencias experimentales |
Authors: | Jaramillo Serrano, Fabián Augusto Macancela Sigua, Nancy Marlene |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2022 |
Citation: | Macancela Sigua, N. M. Jaramillo Serrano, F. A. (2022) La gamificación para la enseñanza de las matemáticas y las ciencias experimentales [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/32277 |
Abstract: | Abstract: This Degree Project is called: Gamification for the teaching of mathematics and experimental sciences. Gamifyingconsists of implementing mechanisms and elements of games within the educational context. The study starts from the objective of providing relevant evidence on the application of gamification as an innovative technology in the teaching of mathematics and experimental sciences, which was carried out through the systematic review of information (to collect and select information) and the bibliographic analysis (to extract relevant contributions from each investigation). Regarding the search strategy, the following databases were selected: Google Scholar, Dialnet, DOAJ, Web of Science and SciELO and keywords such as: Gamification, innovative methodologies and gamification in mathematics were used. The results show that gamification has great potential in education, whose most important benefits are the increase in motivation and active participation of students, in the same way, the success of its achievement is conditioned to factors such as: adequate planning, teacher training and a design based on the students' own context. |
Description: | Resumen: El presente Trabajo de Titulación se denomina: La gamificación para la enseñanza de las matemáticas y las ciencias experimentales. Gamificar consiste en implantar mecanismos y elementos propios de los juegos dentro del contexto educativo. El estudio parte del objetivo de proporcionar evidencias relevantes sobre la aplicación de la gamificación como metodología innovadora en la enseñanza de las matemáticas y las ciencias experimentales, lo cual se realizó a través de la revisión sistemática de información (para recopilar y seleccionar información) y del análisis bibliográfico (para extraer aportes relevantes de cada investigación). En cuanto a la estrategia de búsqueda, se seleccionaron las siguientes bases de datos: Google Scholar, Dialnet, DOAJ, Web of Science y SciELO y se utilizaron palabras clave como: Gamificación, metodologías innovadoras y gamificación en matemáticas. Los resultados demuestran que la gamificación tiene gran potencial en la educación, cuyos beneficios más importantes son el incremento de motivación y participación activa de los estudiantes, de igual forma, el éxito de su implantación está condicionado a factores como: adecuada planificación, capacitación docente y un diseño basado enel contexto propio del alumnado. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=131382.TITN. |
Appears in Collections: | Licenciado en Ciencias de la Educación mención Físico Matemáticas |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.