Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/32285
Title: | Principios del Constructivismo Social en la Propuesta Pedagógica Institucional del Colegio de Bachillerato Manuela Sáenz |
Authors: | Yunga Godoy, Deisi Cecibel Valdiviezo Abad, Jhorleny Estefania |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2022 |
Citation: | Valdiviezo Abad, J. E. Yunga Godoy, D. C. (2022) Principios del Constructivismo Social en la Propuesta Pedagógica Institucional del Colegio de Bachillerato Manuela Sáenz [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/32285 |
Abstract: | Abstract: The present research work is mainly based on the Principles of Social Constructivism framed in the Pedagogical Proposal of the "Colegio de Bachillerato Manuela Sáenz" of the city of Zumba in Ecuador. The objective of this project is to explain the contribution of Social Constructivism to the students` learning as the basis of the Institutional Pedagogical Proposal, which is why this research seeks to explain the incorporation of this pedagogical model to the educational environment. The methodology used in this project is archival research, through the technique of data analysis, and as an instrument the relationship matrix was developed, in which the constructivist principles are analyzed as the orientations and the evaluation of learning. Finally, once identified and analyzed each of the principles, it is concluded that the Institutional Pedagogical Proposal has constructivist principles, considering that its contribution and influence in the teaching-learning process is significant. It is also important to mention that future research should be aimed at knowing how these principles are implemented in the teaching practice. |
Description: | Resumen: El presente trabajo de investigación se basa principalmente en los Principios del Constructivismo Social enmarcados en la Propuesta Pedagógica del Colegio de Bachillerato Manuela Sáenz de la ciudad de Zumba en Ecuador. El objetivo de este proyecto consiste en explicar el aporte del Constructivismo Social al aprendizaje de los estudiantes como fundamento de la Propuesta Pedagógica Institucional, motivo por el cual se procura en esta investigación hacer una explicación sobre la incorporación de este modelo pedagógico al ámbito educativo. La metodología utilizada en este proyecto es la investigación de archivos, a través de la técnica de análisis de datos, y como instrumento se desarrolló una matriz de relación, en la cual se analizan los principios constructivistas como las orientaciones y la evaluación de aprendizajes. Finalmente, una vez identificado y analizado cada uno de los principios se concluye que la Propuesta Pedagógica Institucional cuenta con todos los principios constructivistas, considerando que su aporte e influencia en el proceso de enseñanza-aprendizaje es significativo. A demás es importante mencionar que las futuras investigaciones deben estar encaminas a conocer cómo se ejecutan estos principios en la práctica docente. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=131411.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.