Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/32288
Title: Formación en competencias digitales: diagnóstico a docentes de bachillerato en Instituciones Educativas del Ecuador
Authors: Herrera Solórzano, Mónica Cleotilde
Sánchez Maldonado, Andrea Carolina
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2022
Citation: Sánchez Maldonado, A. C. Herrera Solórzano, M. C. (2022) Formación en competencias digitales: diagnóstico a docentes de bachillerato en Instituciones Educativas del Ecuador [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/32288
Abstract: Abstract: Nowadays, the teachers require vocation, knowledge, and permanent training to perform their teaching role integrally, being digital competence a significant part of their daily work. Due to the pandemic, technology was the most widely used medium for teaching synchronous and asynchronous classes. Consequently, there were identified several achievements and some failures concerning their training in digital competencies. Because of that reason, a diagnosis of the competence level teachers was carried out on ten teachers who teach Mathematics and Natural Sciences at the Basic General Education (BGE) and Unified General Baccalaureate (UGB) levels of Educational Institutions in the Coast and Highland regions of Ecuador. The process was based on the Common Framework for Digital Competence in Teaching. The method used was Action Research, where the bibliographic and field technique with the application of the digitalized survey in Google Forms were applied. Various responses were obtained, which were recorded in the SPSS Statistics system to analyze graphically and analytically the data of the sample. In conclusion, teachers are located at the Basic level of each competence level, demanding theoretical and practical training for their improvement.
Description: Resumen: Actualmente los docentes requieren vocación, conocimiento y capacitación permanente para desempeñarse íntegramente en el rol de formador, siendo importante la competencia digital en su diaria labor. Debido a la pandemia, la tecnología fue el medio de mayor uso para impartir clases de forma síncrona y asíncrona; se detectaron varios aciertos y desaciertos respecto a la formación en competencias digitales, por lo que se procedió a diagnosticar el nivel competencial a diez docentes que imparten Matemáticas y Ciencias Naturales en el nivel educación general básica (EGB) y de bachillerato general unificado (BGU) de Instituciones Educativas en regiones Costa y Sierra del Ecuador, tomando como base el Marco común de la competencia digital docente; el método usado es la Investigación-acción que posibilitó usar la técnica bibliográfica y de campo, con la aplicación del cuestionario digitalizado en Google Forms se obtuvieron respuestas diversas que fueron recodificadas en el sistema SPSS Statistics para analizar gráficamente y analíticamente los datos de la muestra; concluyendo que los docentes se ubican en el nivel Básico de cada nivel competencial, demandando capacitación teórica y práctica para su perfeccionamiento.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=131405.TITN.
Appears in Collections:Pedagogía de las Matemáticas y la Física



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.