Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/32348
Title: | Principios del constructivismo social en la Propuesta Pedagógica Institucional de la Unidad Educativa Herlinda Toral de la ciudad de Cuenca |
Authors: | Díaz Sozoranga, Ruth Margarita Bermeo Quizhpi María Fernanda |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2022 |
Citation: | Bermeo Quizhpi María Fernanda Díaz Sozoranga, R. M. (2022) Principios del constructivismo social en la Propuesta Pedagógica Institucional de la Unidad Educativa Herlinda Toral de la ciudad de Cuenca [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/32348 |
Abstract: | Abstract: This research work was carried out in the Herlinda Toral Educational Unit in the city of Cuenca, province of Azuay, and the qualitative method was used, and the principles of social constructivism and its direct relation with the teaching-learning process were also investigated. We contrasted the information with the article by Claudia Ordoñez regarding the principles of social constructivism to verify if these 5 principles are present in the Pedagogical Proposal of the Institution to consider if they are put into practice. for the definition of strategies and the improvement of the teaching practice. A matrix containing these principles of social constructivism was made, and the meaning of each one of them was researched in reliable sources.As a result, itwas observed that the principles are applied in the institutional pedagogical proposal. The present work was developed with the objective of adequately explaining the contribution of Social Constructivism to student learning as the basis of the Institutional Pedagogical Proposal with the application of various concepts, the pedagogical theory was founded. |
Description: | Resumen: Este trabajo de investigación se realizó en la Unidad Educativa Herlinda Toral de la ciudad de Cuenca, provincia del Azuay, y se utilizó el método cualitativo de igual manera se investigó los principios del constructivísmo social y su relación directa con el proceso de la enseñanza aprendizaje. Se contrastó con la información del artículo de Claudia Ordoñez con respecto a los principios del constructivismo social para verificar si esos 5 principios se encuentran presentes en Propuesta Pedagógica de la Institución para considerar si se pone en ejercicio de la práctica. para la definición de estrategias y la mejora de la práctica docente. Se realizó una matriz donde constan estos principios del constructivismo social, y se investigó en fuentes confiables el significado de cada uno de ellos. Como resultado se observó que en la propuesta pedagógica institucional si se aplica los principios. El presente trabajo se desarrolló con el objetivo de explicar adecuadamente el aporte del Constructivismo Social al aprendizaje de los estudiantes como fundamento de la Propuesta Pedagógica Institucional conla aplicación de diversos conceptos se fundamentó la teoría pedagógica. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=131424.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.