Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/32380
Title: | Principios del Constructivismo en la Propuesta Pedagógica Institucional de la Escuela de EducaciónGeneral Básica Isidro Ayora en el Cantón Paute |
Authors: | Andrade Martínez, Diego Valery Jara Cabrera, Zoila Deifilia |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2022 |
Citation: | Jara Cabrera, Z. D. Andrade Martínez, D. V. (2022) Principios del Constructivismo en la Propuesta Pedagógica Institucional de la Escuela de EducaciónGeneral Básica Isidro Ayora en el Cantón Paute [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/32380 |
Abstract: | Abstract: The present research work called principles of social constructivism of the Institutional Pedagogical Proposal of the General Basic Education School Isidro Ayora of Paute Canton, Province of Azuay, aims to conduct a thorough analysis of the principles of social constructivism in the institutional Pedagogical Proposal and its contribution to the teaching-learning process. The methodology used in this research was through files and reliable documents, where information was collected from several authors for the construction of a matrix of relationship with the principles of social constructivism, by the author Claudia Ordoñez (2004, 2006, 2010) as a result of the analysis of the five principles of social constructivism, positive aspects of the application of the constructivist model and its impact on the teaching of their students could be identified.In relation to the analysis proposed above, it can be affirmed that all educational practice should be based on the principles of social constructivism, since it allows the student to put into practice the knowledge acquired, for this reason the General Basic Education School Isidro Ayora applies the principles of social constructivism as a guide for the teaching-learning of its students. |
Description: | Resumen: El presente trabajo de investigación denominado principios del constructivismo social de la Propuesta Pedagógica Institucional de la Escuela de Educación General Básica Isidro Ayora del Cantón Paute, Provincia del Azuay; tiene como objetivo realizar un análisis minucioso de los principios del constructivismo social en la Propuesta Pedagógica institucional y su aporte al proceso de enseñanza-aprendizaje. La metodología utilizada en esta investigación fue mediante archivos y documentos fidedignos, donde se recopiló información de varios autores para la construcción de una matriz de relación con los principios del constructivismo social, de la autora Claudia Ordoñez (2004, 2006, 2010) como resultado del análisis de los cinco principios del constructivismo social se pudo identificar aspectos positivos sobre la aplicación del modelo constructivista y su impacto en la enseñanza de sus estudiantes. Con relación al análisis propuesto anteriormente se puede afirmar que toda práctica educativa debe estar basada en los principios del constructivismo social, ya que permite al estudiante poner en práctica los conocimientos adquiridos, por esta razón la Escuela de Educación General Básica Isidro Ayora aplica los principios del constructivismo social en su enseñanza-aprendizaje de sus estudiantes. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=131468.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.