Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/32381
Title: | Principios del Constructivismo Social en la Propuesta Pedagógica Institucional de la Unidad EducativaHuertas, Parroquia Huertas |
Authors: | Castillo Cuenca, Haydeé Marisol Lalvay Macancela, Leydi Ariana |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2022 |
Citation: | Lalvay Macancela, L. A. Castillo Cuenca, H. M. (2022) Principios del Constructivismo Social en la Propuesta Pedagógica Institucional de la Unidad EducativaHuertas, Parroquia Huertas [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/32381 |
Abstract: | Abstract: Currently, great pedagogues have developed theories and philosophical principles that guide educational institutions to change behavioral practices of memorization and repetition for constructivist practices that motivate the student to be the author of their own knowledge through self-construction that starts from the experience and prior knowledge. Therefore, this Degree Project is focused on knowing, analyzing and interpreting the Principles of Constructivism of the Institutional Pedagogical Proposal of the Huertas Educational Unit of the Huertas Parish, in order to explain the contribution of Constructivism to student learning. For this, a compendium of constructivist aspects of the Institutional Pedagogical Proposal was made, which guide educational action and were related to the five Constructivist Principles taken from Claudia Ordóñez(2004, 2006 and 2016). The application of these principles in education generates multiple advantages for all those involved and invites them to change and teachers to place their trust in students who are able of becoming architects of their own learning and learnto learn, promoting the healthy competencies and significant learning. |
Description: | Resumen: En la actualidad, grandes pedagogos han desarrollado teorías y principios filosóficos que orientan a las instituciones educativas a cambiar prácticas conductistas de memorización y repetición por prácticas constructivistas que motivan al estudiante a ser autor de su propio conocimiento que parte de la experiencia y saberes previos. Por ende, el presente Trabajo de Titulación está centrado en conocer, analizar e interpretarlos Principios del Constructivismo de la Propuesta Pedagógica Institucional de la Unidad Educativa Huertas de la Parroquia Huertas, con la finalidad de explicar el aporte del Constructivismo al aprendizaje de los estudiantes. Para ello se realizó un compendio de aspectos constructivistas de la Propuesta Pedagógica Institucional, que orientan el actuar educativo y se los relacionó con los cinco Principios Constructivistas tomados de Claudia Ordóñez (2004, 2006y 2016). La aplicación de estos principios en la educación genera múltiples ventajas para todos los involucrados e invita a los mismos a cambiar y a los docentes a depositar la confianza en los estudiantes quienes son capaces de convertirse en artífices de su propio aprendizaje y aprender, promoviendo competencias y aprendizajes significativos. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=131469.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.