Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/32418
Title: | Principios del constructivismo social en la propuesta pedagógica institucional del Colegio Particular Tecno-Industrial Norte del cantón Quito |
Authors: | Cabrera Paucar, Edwin José Loor Velásquez, Genith Mireyi |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2022 |
Citation: | Loor Velásquez, G. M. Cabrera Paucar, E. J. (2022) Principios del constructivismo social en la propuesta pedagógica institucional del Colegio Particular Tecno-Industrial Norte del cantón Quito [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/32418 |
Abstract: | Abstract: The present study explains the contribution of social constructivism to the learning of the students of the Colegio Particular Tecno-Industrial Norte del Canton Quito. From the methodological point of view, the approach is of qualitative research of a transversal documentary nature, the theoretical support isdeveloped in fundamental definitions extracted from various sources to later carry out an analysis consolidating each theory used in the research, in addition to deploying an approach to constructivism from the pedagogical point of view, as well as the contributions of this, to focus the analysis on the social constructivism of Ordoñez, in the three periods that have presented the evolution of the same and a review of the pedagogical proposal in Ecuador, using data collection techniques not fully structured, since the researcher collects information through verbal and nonverbal communication, with a comparative analysis of the elements mentioned above to determine the fulfillment of the pedagogical proposal in relation to social constructivism; achieving todetermine that the pedagogical model of the institution has a high level of concordance with respect to the social constructivism of education. |
Description: | Resumen: El presente estudio explica el aporte del constructivismo social al aprendizaje de los estudiantes del Colegio Particular Tecno-Industrial Norte del Cantón Quito. Desde el punto de vista metodológico el enfoque es de investigación cualitativa de carácter documental tipo transversal, la sustentación teórica es desarrollada en definiciones fundamentales extraídos de diversas fuentes para posteriormente realizar un análisis consolidando cada teoría empleada en la investigación, además de desplegar un enfoque referente al constructivismo desde el punto de vista pedagógico, así como los aportes de este, para focalizar el análisis en el constructivismo social de Ordoñez, en los tres periodos que ha presentado la evolución del mismo y una revisión de la propuesta pedagógica en el Ecuador, empleando técnicas de recolección de datos no estructuradas totalmente, puesto que el investigador recolecta información mediante la comunicación verbal y no verbal, con un análisis comparativo de los elementos antes mencionados para determinar el cumplimiento de la propuesta pedagógica en relación al constructivismo social; logrando determinar que el modelo pedagógico de la institución posee un alto nivel de concordancia con respecto al constructivismo social de la educación. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=131473.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.