Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/32428
Title: | Dificultades en el desarrollo y su incidencia en el aprendizaje sostenible de los niños de 3 a 5 años de edad, desde la perspectiva familiar |
Authors: | Moncayo Ortiz, Gioconda Soraya Granda Ramón, Karina del Cisne |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2022 |
Citation: | Granda Ramón, K. D. C. Moncayo Ortiz, G. S. (2022) Dificultades en el desarrollo y su incidencia en el aprendizaje sostenible de los niños de 3 a 5 años de edad, desde la perspectiva familiar [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/32428 |
Abstract: | Abstract: The purpose of this non-experimental research was to identify and analyze the main physical, biological, sociocultural and psychological causes that limit or impede the teaching-learning process in its sustainable, enduring and significant dimension, from the perspective of inclusive practices, and family, institutional and social co-responsibility. This work was carried out based on the study and analysis of first-order bibliographic sources, together with the methodological application of the interviews carried out with parents and the teaching staff of the following educational institutions of the Loja Canton belonging to the Province of Loja: Initial Education Center Niño Jesús ; School of Basic Education Ciudad de Loja , and the School of Basic Education November 18 in order to obtain data that allow us to contrast this theoretical framework about developmental difficulties and their impact on the sustainable learning of children from 3 to 5 years of age, from the family perspective; whose analysis helped us gather conclusive information; as well as verify and analyze the effectiveness of the instruments, strategies and the pedagogical role played by teachers in the classroom. |
Description: | Resumen: Identificar y analizar las principales causas físicas, biológicas, socioculturales, y psicológicas, que limitan o impiden el proceso enseñanza-aprendizaje en su dimensión sostenible, perdurable y significativa; desde la perspectiva de las prácticas inclusivas y la corresponsabilidad familiar, institucional y social; tarea principal de la presente investigación no experimental, realizada en base del estudio y análisis de fuentes bibliográficas de primer orden, conjuntamente con la aplicación metodológica de las entrevistas realizadas a padres de familia y al personal docente de las siguientes instituciones educativas del Cantón Loja perteneciente a la Provincia de Loja: Centro de Educación Inicial Niño Jesús ; Escuela de Educación Básica Ciudad de Loja , y la Escuela de Educación Básica 18 de Noviembre ; para obtener datos que nos permitan contrastar el marco teórico acerca de las dificultades en el desarrollo y su incidencia en el aprendizaje sostenible de los niños de 3 a 5 años de edad, desde la perspectiva familiar; cuyo análisis ayudó a recabar información concluyente; así como también verificar y analizar la efectividad de los instrumentos, estrategias y el papel pedagógico ejercido por los docentes en el aula. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=131557.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.