Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/32431
Title: Formación en competencias digitales: diagnóstico a docentes de bachillerato en Instituciones Educativas del Ecuador
Authors: Arteaga Marín, Myriam Irlanda
Avila Abad, Ander Adrían
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2022
Citation: Avila Abad, A. A. Arteaga Marín, M. I. (2022) Formación en competencias digitales: diagnóstico a docentes de bachillerato en Instituciones Educativas del Ecuador [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/32431
Abstract: Abstract: The new technological advances require teachers to acquire new digital skills to facilitate their teaching practice, in this virtue, the development of this research work was proposed, whose theme is the formation ofdigital skills: diagnosis of high school teachers in Educational Institutions of Ecuador, which aims to diagnose the level of digital skills of high school and upper basic teachers, taking into account the common framework of digital teaching skills as a basis. This research was carried out in educational institutions in the cantons of Palanda and Chinchipe in which a total of 10 teachers of the subjects of Mathematics and Physics participated. The methods that were used to develop the research are: the inductive, deductive, analytical, synthetic, hermeneutic and statistical method, in addition, to guarantee the efficiency of the research process, the survey technique was used and to collect the information through an ad hoc online questionnaire. The results obtained reflect that the teachers investigated have an intermediate level in digital skills.
Description: Resumen: Los nuevos avances tecnológicos exigen que los docentes adquieran nuevas competencias digitales para facilitar su práctica docente, en tal virtud se planteó el desarrollo del presente trabajo de investigación cuyo tema es la formación de competencias digitales: diagnóstico a docentes de bachillerato en Instituciones Educativas del Ecuador, que tiene por objetivo diagnosticar el nivel de competencias digitales de los docentes de bachillerato y básica superior, tomando en cuenta como base el marco común de la competencia digital docente. La investigación se llevó a cabo en instituciones educativas de los cantones de Palanda y Chinchipe en la cual participaron un total de 10 docentes de las asignaturas de Matemáticas y Física. Los métodos que se utilizaron para desarrollar la investigación son: el método inductivo, deductivo, analítico, sintético, hermenéutico y estadístico, además, para garantizar la eficiencia de proceso de investigación se empleó la técnica de la encuesta y para recolectar la información se utilizó un cuestionario en línea ad hoc. Los resultados obtenidos reflejan que los docentes investigados poseen un nivel intermedio en competencias digitales.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=131496.TITN.
Appears in Collections:Pedagogía de las Matemáticas y la Física



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.