Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/32432
Title: | Formación en competencias digitales: diagnóstico a docentes de bachillerato en Instituciones Educativas del Ecuador |
Authors: | Granda Lasso, Euler Salvador Izurieta Fernández, Franklin Geovanny |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2022 |
Citation: | Izurieta Fernández, F. G. Granda Lasso, E. S. (2022) Formación en competencias digitales: diagnóstico a docentes de bachillerato en Instituciones Educativas del Ecuador [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/32432 |
Abstract: | Abstract: Current teaching had a 360° turn due to the COVID-19 pandemic, causing teachers and students to have an education virtually, where technologies and digital media were key tools to teach classes and continue with education. of educational centers at the national level, in this process variables or events with digital skills were identified, for this reason the present investigation arises in training in digital skills, in which its objective is to diagnose the level of digital skills of teachers of high school and higher education, based on the Common Framework of digital teaching competence, in the process a questionnaire was applied with Google Forms to 10 teachers in the area of Mathematics and Physics of the "Barreiro" Educational Unit of the city of Babahoyo, the action-research method was used and through the SPSS Statistics system to graphically and analytically analyze the results, obtaining Having an intermediate and advanced level in the competence levels, which denotes a theoretical and practical preparation of the teachers. |
Description: | Resumen: La enseñanza actual tuvo un giro de 360° por motivos de la pandemia del COVID-19, ocasionando que los docentes y alumnos tengan una educación de manera virtual, donde las tecnologías y medios digitales fueron herramientas claves para impartir las clases y continuar con la educación de los centros educativos a nivel nacional, en este proceso se identificó variables o sucesos con las competencias digitales, en tal motivo surge la presente investigación en la formación en competencias digitales, en el cual su objetivo es diagnosticar el nivel de competencias digitales de los docente de bachillerato y educación superior, tomando como base el Marco común de la competencia digital docente, en el proceso se aplicó un cuestionario con Google Formsa 10 docentes del área de Matemáticas y la Física de la Unidad Educativa Barreiro de la ciudad de Babahoyo, se usó el método investigación-acción y a través del sistema SPSS Statistics para analizar de manera gráfica y analítica los resultados, obteniendo un nivel intermedio y avanzado en los niveles competenciales, lo que denota una preparación teórica y práctica de los docentes. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=131497.TITN. |
Appears in Collections: | Pedagogía de las Matemáticas y la Física |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.