Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/32604
Title: Principios del Constructivismo en la Propuesta Pedagógica Institucional de la Unidad Educativa Isaac Jesús Barrera
Authors: Sánchez Burneo, Verónica Patricia
Morales Navas, Tamara Lissette
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2022
Citation: Morales Navas, T. L. Sánchez Burneo, V. P. (2022) Principios del Constructivismo en la Propuesta Pedagógica Institucional de la Unidad Educativa Isaac Jesús Barrera [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/32604
Abstract: Abstract: In Ecuador, the institutional pedagogical proposal (IPP) is a document that gives direction tothe plans and strategies of an educational institution. This research pretendsto identify the constructivist principles described in Ordoñez (2006) within the IPP of the Isaac Jesús Barrera Educational schoolin the city of Otavalo.The ethical, epistemological and pedagogical principles and the process of evaluating students' knowledge are analyzed. This work is based on an interpretivist philosophy and uses the relationship matrix as its main tool. Constructivism as an epistemological approach to learning is based on the premise that learners do not acquire knowledge passively but construct it based on their experiences. The evidence found suggests that the IPP of the Isaac Jesús Barrera Educational Unit adopts all constructivist principles, which suggests a commitment to improving the quality of education in the country.
Description: Resumen: En el Ecuador, la propuesta pedagógica institucional (PPI) es un documento que direcciona los planes y estrategias de una institución educativa. El presente trabajo de investigación pretende identificar los principios constructivistas descritos en Ordoñez (2006) dentro de la PPI dela Unidad Educativa Isaac Jesús Barrera de la ciudad de la ciudad de Otavalo. Se analizan los principios éticos, epistemológicos, pedagógicos yel proceso de evaluación de los conocimientos a los estudiantes. El presente trabajo se basa en una filosofía interpretativista y utiliza como herramienta principal a la matriz de relación. El constructivismo como enfoque epistemológico del aprendizaje parte de la premisa que los educandos no adquieren el conocimiento en forma pasiva, sino que lo construyen tomando como base sus experiencias. La evidencia encontrada sugiere que la PPIde la Unidad Educativa Isaac Jesús Barrera adopta todos los principios constructivistas lo cual sugiere un comprometimiento con la mejora de la calidad educativa del país.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=131662.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.