Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/33199
Title: Gestión del conocimiento y desarrollo profesional del docente dela modalidad presencial de la Universidad Técnica Particular de Loja periodo 2021-2022
Authors: Andrade Abarca, Paola Salomé
León Puglla, Johanna Michelle
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2022
Citation: León Puglla, J. M. Andrade Abarca, P. S. (2022) Gestión del conocimiento y desarrollo profesional del docente dela modalidad presencial de la Universidad Técnica Particular de Loja periodo 2021-2022 [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/33199
Abstract: Abstract: The objective of this research is to analyze the state of knowledge management, professional development and the sources from which organizational learning mainly comes from in teachers of the face-to-face modality of the UTPL. For the research design, a qualitative study was considered, for the collection of information, two instruments proposed for studies with similar objectives were taken as a reference, which after a validation phase by experts and adaptation to the university context, an instrument of 36 questions was formed. , which covered three blocks for analysis: knowledge management, professional development and organizational learning. The participation of 213 full-time teachers was obtained, the results show that knowledge management is valued in a good way, in terms of different practices carried out by the educational institution in favor of teachers; In the same way, the professional development of teachers goes hand in hand with their personal and professional training within the university, aspects that allow teachers to improve their educational practice, develop skills to face new challenges, and that the educational institution moves towards academic excellence.
Description: Resumen: La presente investigación tiene como objetivo analizar el estado de la gestión del conocimiento, desarrollo profesional y las fuentes de donde viene dado principalmente el aprendizaje organizativo en los docentes de la modalidad presencial de la UTPL. Para el diseño investigativo se consideró un estudio cualitativo y cuantitativo, parala recopilación de información se tomaron como referencia dos instrumentos propuestos para estudios con similares objetivos, mismos que luego de una fase de validación de expertos y adaptación al contexto universitario se conformó un instrumento de 36 preguntas, que abarcó tres bloques para el análisis: Gestión del conocimiento, desarrollo profesional y aprendizaje organizativo. Se obtuvo la participación de 213 docentes a tiempo completo ,los resultados dan muestra que ella gestión del conocimiento es valorado de buena manera ,en cuanto a diferentes prácticas que realiza la institución educativa en pro de los docentes ;de igual manera el desarrollo profesional de los docentes va de la mano con su formación tanto personal como profesional dentro de la universidad, aspectos que permiten que el profesorado mejore su práctica educativa, desarrolle competencias para enfrentar nuevos retos, y que la institución educativa camine hacia la excelencia académica.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=132278.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Administración de Empresas



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.