Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/33621
Title: | Evaluación de los aprendizajes del nivel de educación inicial (3 a 5 años) durante la emergencia sanitaria: percepción de los docentes |
Authors: | Chamba Rueda Leti Patricia Patin Pasto, Maria Olga |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2023 |
Citation: | Patin Pasto, M. O. Chamba Rueda Leti Patricia (2023) Evaluación de los aprendizajes del nivel de educación inicial (3 a 5 años) durante la emergencia sanitaria: percepción de los docentes [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/33621 |
Abstract: | Abstract: The present investigation about the Evaluation of the learning of the Initial Education level (3 to 5 years) during the health emergency: perception of the teachers, has as objective to explain the perception that the teachers of the Initial Education Level have about the evaluation of learning during the health emergency and focuses on the progress of students in the teaching-learning process. The methodological design supposes an exploratory and field research since information was obtained directly from the primary sources (five teachers) of the Educational Unit of the urban sector of the city of Guaranda. To collect the information, the methods were used: analytical, synthetic, and statistical, through the research techniques of bibliographic documentary review. The results revealed that, in the context of the health crisis, the teachers, despite their ignorance in technological-digital issues, necessary for the urgent pedagogical work of those moments, knew how to apply the moments of the evaluation (diagnostic or initial, formative, and final); They also used the evaluation techniques and instruments that are necessary to strengthen their teaching activity. |
Description: | Resumen: La presente investigación acerca de la Evaluación de los aprendizajes del nivel de Educación Inicial (3 a 5 años) durante la emergencia sanitaria: percepción de los docentes, tiene como objetivo explicar la percepción que tienen los docentes del Nivel de Educación Inicial sobre la evaluación de los aprendizajes durante la emergencia sanitaria y enfoca los avances de los educandos en proceso de enseñanza-aprendizaje. El diseño metodológico supone una investigación de tipo exploratorio y de campo, dado que, se obtuvo información directamente de las fuentes primarias (cinco docentes) de la Unidad Educativa del sector urbano de la ciudad de Guaranda. Para recopilar la información se utilizaron los métodos: analítico, sintético y estadístico, mediante las técnicas de investigación de revisión documental bibliográfica. Los resultados revelaron que, en el contexto de la crisis sanitaria, las docentes a pesar de su desconocimiento en temas tecnológicos-digitales, necesarios para la labor pedagógica urgente de esos momentos, supieron aplicar los momentos de la evaluación (diagnóstica o inicial, formativa y final); asimismo utilizaron las técnicas y los instrumentos de evaluación que son necesarios para fortalecer su actividad docente. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=133304.TITN. |
Appears in Collections: | Ciencias de la Educación Mención Educación Infantil |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.