Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/33625
Title: Principios del constructivismo social en la propuesta pedagógica Institucional de la Unidad Educativa Fiscomisional Italia
Authors: Díaz Sozoranga, Ruth Margarita
Cayambe Gómez, Merelyz Silvana
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Cayambe Gómez, M. S. Díaz Sozoranga, R. M. (2023) Principios del constructivismo social en la propuesta pedagógica Institucional de la Unidad Educativa Fiscomisional Italia [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/33625
Abstract: Abstract:The Pedagogical Proposal, a curricular instrument that indicates the institutional educational north, guides the task of socialization and instruction in its context, shapes the educational intentions, to be developed in the classroom work. The research, Principles of Social Constructivism in the pedagogical proposal, was developed in the Fiscomisional Educational Unit "Italia", focusing on the applicability and educational benefits of Social Constructivism and the curricular instruments at the national, institutional and classroom level, which will allow to demonstrate the construction learning with a social focus. Its general objective was: To explain the contribution of Social Constructivism to student learning, as the foundation of the Institutional Pedagogical Proposal, the application of a qualitative documentary methodology, with emphasis on the application of the analysis of theoretical, conceptual, methodological contents, being used as instrument the relationship matrix. It is concluded that: The results will allow us to visualize that the educational process positions the student as the center of the task of teaching and learning, developing cognitive tools that enhance logical, critical, reflective thinking, will have as a starting line the previous experiences in the construction of kno.
Description: Resumen: La Propuesta Pedagógica, instrumento curricular que señala el norte educativo institucional, orienta la tarea de socialización e instrucción en su contexto, plasma las intenciones educativas, a desarrollarse en la labor áulica. La investigación, Principios del Constructivismo Social en la propuesta pedagógica, se desarrolló en la Unidad Educativa Fiscomisional Italia , enfocándose en la aplicabilidad y bondades educativas del Constructivismo Social y los instrumentos curriculares a nivel nacional, institucional y aula, que permitirán evidenciar la construcción de aprendizajes con enfoque social. Tuvo como objetivo general: Explicar el aporte del Constructivismo Social al aprendizaje de los estudiantes, como fundamento de la Propuesta Pedagógica Institucional, la aplicación de una metodología documental cualitativa, con énfasis en la aplicación del análisis de contenidos teóricos, conceptuales, metodológicos, utilizándose como instrumento la matriz de relación. Se concluye que: Los resultados permitirán visualizar que el proceso educativo posiciona al discente como centro de la tarea de enseñar y aprender, desarrollando herramientas cognitivas que potencian el pensamiento lógico, crítico, reflexivo, tendrán como línea de partida las experiencias previas en la construcción de saberes.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=133309.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.