Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/33667
Title: Principios del constructivismo social en la propuesta pedagógica institucional de la institución educativa Thomas Jefferson
Authors: Díaz Sozoranga, Ruth Margarita
Chávez Medina, Evelyn Cristina
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Chávez Medina, E. C. Díaz Sozoranga, R. M. (2023) Principios del constructivismo social en la propuesta pedagógica institucional de la institución educativa Thomas Jefferson [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/33667
Abstract: Abstract:In the present research work entitled: Principles of Constructivism in the Institutional Pedagogical Proposal, the research is directed to fulfill the same general objective that it indicates: To value the principles of Social Constructivism in the pedagogical practice of the Thomas Jefferson Educational Unit, educational institution located in the Conocoto parish in the city of Quito. For this work the qualitative research approach was used, likewise within the development of this research the content analysis method was used and it was carried out using the technique of documentary review of several true sources of authors, investigations, among others, referring to an empirical model of the social constructivist principles proposed by the author, Dr. Claudia Ordóñez. And as an instrument, a matrix of relationships of social constructivism was used, based on the relationship of the principles of social constructivism and the principles that are embodied within the pedagogical proposal of the educational institution. This investigation allowed to know very relevant aspects within the educational proposal, likewise, in developing the research capacity.
Description: Resumen: En el presente trabajo de investigación titulado: Principios del constructivismo en la Propuesta Pedagógica Institucional, la investigación está direccionada a cumplir con el objetivo general mismo que señala: Valorar los principios del Constructivismo Social en la práctica pedagógica propuesta pedagógica de la Unidad Educativa Thomas Jefferson, institución educativa ubicada en la parroquia Conocoto en la ciudad de Quito.Para este trabajo se empleó el enfoque de investigación de tipo cualitativa,asi mismo dentro del desarrollo de esta investigación se utilizó el método de análisis de contenido y se llevó a cabo mediante la técnica de revisión documental de varias fuentes verídicas de autores, investigaciones, entre otras, haciendo referencia a un modelo empírico de los principios constructivistas sociales propuestos por la autora, Dra. Claudia Ordóñez. Y como instrumento se empleó una matriz de relaciones del constructivismo social, basada en la relación de los principios del constructivismo social y los principios que se plasman dentro de la propuesta pedagógica de la institución educativa. Esta investigación permitió conocer aspectos muy relevantes dentro de la propuesta educativa asi mismo, en desarrollar la capacidad de investigación.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=133353.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.