Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/33705
Title: | Principios del constructivismo social en la propuesta pedagógica Institucional de la Escuela de Educación Básica Sebastián de Benalcázar |
Authors: | Segarra Morales, Andrea Katalina Feijoo Heredia, Thalia Lisbeth |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2023 |
Citation: | Feijoo Heredia, T. L. Segarra Morales, A. K. (2023) Principios del constructivismo social en la propuesta pedagógica Institucional de la Escuela de Educación Básica Sebastián de Benalcázar [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/33705 |
Abstract: | Abstract: This investigative work has the title Principles of Constructivism in the Pedagogical Proposal of the School of Basic Education "Sebastián de Benalcázar" located in the Capiro parish, in the Piñas canton in the province of El Oro, with the aim of assessing the Principles of Social Constructivism in pedagogical practice, through the analysis of the document of the Institutional Pedagogical Proposal, considering the main supports based on contributions from pedagogues such as Piaget, Vygotsky and contributions such as those made by Howard Gardner. In the methodology, a qualitative design was used, with the use of methods analytical-synthetic, inductive-deductive, using a matrix as an instrument to synthesize the information, the same that has allowed the identification and analysis of the Principles of Social Constructivism in pedagogical practice. and with this, value the contribution of social constructivism, by positioning the student as the main actor in their learning, it is also highlighted that this is an essential document that articulates the educational process, for this reason it considers the fundamentals exposed in the LOEI to highlight values such as Respect for student diversity. |
Description: | Resumen: Este trabajo investigativo tiene como título Principios del Constructivismo en la Propuesta Pedagógica de la Escuela de Educación Básica Sebastián de Benalcázar ubicada en la parroquia Capiro, del cantón Piñas en la provincia de El Oro, con el objetivo de valorar los Principios del Constructivismo Social en la práctica pedagógica, mediante el análisis del documento de la Propuesta Pedagógica Institucional, considerando los principales sustentos con base en aportes de pedagogos como Piaget, Vygotsky y aportaciones como las realizadas por Howard Gardner. En la metodología se utilizó un diseño cualitativo, con el uso de métodos analítico-sintético, inductivo-deductivo, mediante una matriz como instrumento para sintetizar la información, la misma que ha permitido identificar y analizar los Principios del Constructivismo Social en la práctica pedagógica y con ello valorar el aporte del constructivismo social, al posionar al estudiante como el actor principal de su aprendizaje, también se destaca que este es un documento escencial que articula el proceso educativo, por ello considera los fundamentos expuestos en la LOEI para destacar valores como el respeto de la diversidad del estudiante. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=133423.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.