Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/33707
Title: Identificación del estrés en docentes de educación básica y bachillerato de una institución privada de la ciudad de L Hospitalet de Llobregat durante la pandemia de Covid-19
Authors: Valle Vivanco, Verónica Alexandra
Carrión Alarcón, Miryan Daniela
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Carrión Alarcón, M. D. Valle Vivanco, V. A. (2023) Identificación del estrés en docentes de educación básica y bachillerato de una institución privada de la ciudad de L Hospitalet de Llobregat durante la pandemia de Covid-19 [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/33707
Abstract: Abstract:The objetive of this research was to identify factors related to stress in teachers of a private institution in the center of the city of L Hospitalet de Llobregat (Barcelona) when teaching classes during the health emergency caused by the Covid-19, for this it was developed a quantitative, not experimental, transactional and descriptive research. As a study sample 40 teachers were considered, who were evaluated with the following psychometric instruments: Ad Hoc questionnaire, Maslach burnout Inventory, techno-stress Questionnaire, depression, anxiety and stress scales DASS-21 and the BRIEF-COPE-28 coping styles scale, collecting as well as data necessary for reach the objetives of the investigation. From this it was evidenced that the symtomps of burnout were mild, the mental health of the teachers was not modified in any way well the results of the DASS-21 were low and no significant manifestations were revealed in the levels of techno-stress. In summary, in spite of high job demands during the pandemic, teachers have managed to overcome the situation successfully.
Description: Resumen: El objetivo de esta investigación fue identificar factores relacionados con el estrés en docentes de una institución privada del centro de la ciudad de L Hospitalet de Llobregat (Barcelona) al impartir clases durante la emergencia sanitaria provocada por el Covid -19, para esto se desarrolló una investigación de tipo cuantitativa, no experimental, transaccional y descriptiva. Como muestra del estudio se consideró 40 docentes los cuales fueron evaluados con los siguientes instrumentos psicométricos: Ad Hoc, Maslach burnout Inventory, cuestionario de tecnoestrés, escalas de depresión, ansiedad y estrés DASS-21 y escala de estilos de afrontamiento BRIEF-COPE/28 recolectando así datos necesarios para conseguir los objetivos de la investigación. A partir de esto se evidenció que la sintomatología del burnout fue leve, la salud mental de los docentes no se vio modificada de ninguna manera pues los resultados del DASS-21 fueron bajos y no se revelaron manifestaciones significativas en los niveles de tecnoestrés. En síntesis, a pesar de las altas demandas laborales durante la pandemia los docentes han sabido sobreponerse a la situación de una manera exitosa.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=133373.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Psicología



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.