Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/33709
Title: | Principios del constructivismo social en la propuesta pedagógica institucional de la Unidad Educativa Pio Jaramillo Alvarado de la ciudad de Loja |
Authors: | Quichimbo Sánchez, Carlos Magno Hidalgo Nilve, Erica Isabel |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2023 |
Citation: | Hidalgo Nilve, E. I. Quichimbo Sánchez, C. M. (2023) Principios del constructivismo social en la propuesta pedagógica institucional de la Unidad Educativa Pio Jaramillo Alvarado de la ciudad de Loja [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/33709 |
Abstract: | Abstract: The present investigation is directed to the analysis of the Principles of Social Constructivism in the institutional pedagogical proposal of the Educational Unit "Pio Jaramillo Alvarado" of the city of Loja, its objectives of analysis is to assess the principles of Social Constructivism in pedagogical practice, the which promotes an active participation of students during the teaching-learning process, through the application of the construction of meanings, previous knowledge, interaction, authentic performances and direct experience, with the purpose of creating creative environments where teachers allow the student is the protagonist and creator of their own learning by providing the appropriate resources, strategies and methodologies, according to the existing needs within the classroom. Through the present investigation, the aim is to create and improve the methodology and teaching-learning strategies so that the student can see in the teacher his necessary guide and be the one who builds his own knowledge from his experiences, daily experiences in the which finds content comprehension. |
Description: | Resumen: La presente investigación se direcciona al análisis de los Principios del Constructivismo social en la propuesta pedagógica institucional de la Unidad Educativa Pío Jaramillo Alvarado de la ciudad de Loja, sus objetivos de análisis es valorar los principios del Constructivismo Social en la práctica pedagógica, la cual promueve una participación activa de los estudiantes durante el proceso de enseñanza-aprendizaje, por medio de la aplicación de la construcción de significados, conocimientos previos, interacción, desempeños auténticos y experiencia directa, con el propósito de crear ambientes creativos donde los docentes permitan que el estudiante sea el protagonista y creador de su propio aprendizaje brindando los recursos, estrategias y metodologías adecuadas, acordes a las necesidades existentes dentro del aula. Por medio de la presente investigación se busca generar y mejorar la metodológica y estrategias de enseñanza-aprendizaje para que el estudiante pueda ver en el docente su guía necesaria y sea el mismo quien construya sus propios conocimientos a partir de sus experiencias, vivencias diarias en la cuales encuentre la comprensión de contenidos. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=133386.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.