Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/33734
Title: Principios del constructivismo social en la propuesta pedagógica institucional
Authors: Cabrera Paucar, Edwin José
Casa Cajamarca, Myriam Cecilia
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Casa Cajamarca, M. C. Cabrera Paucar, E. J. (2023) Principios del constructivismo social en la propuesta pedagógica institucional [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/33734
Abstract: Abstract: The fundamental topic of this investigation is: Principles of Constructivism in the institutional pedagogical proposal of the Unidad Educativa INEPE school, located in the Chilibulo Parish, Pinchicha State, during the school year 2022-2023, which has as the objective of creating a deep analysis of the Institutional Pedagogical Proposal, emerging the five principals of Social constructivism. In order to develop this project, a qualitative design was employed, the process of content analysis, in which the studying techniques of comprehensive reading were developed, identify the different theories exposed in the institutional pedagogical offer of the Unidad Educativa INEPE . Following, main ideas are enhanced, that has relation with the five principles of social constructivism. With all these resources, a detailed comparative analysis is done, in order to contribute to the Ecuadorian educational system. Finally, the investigation offers the following results: it indicates that the Educational Institution follows the five fundamental principles of social constructivism within the Institutional Pedagogical Proposal, because every educational institution has a Popular Education Proposal that focuseson forming an educational community proposal enabling academic and human quality, with a living relationship with Human Rights, and a deep connection with Mother Earth that shapes human beings living in peace with themselves, with other humans, with nature, and with the universe, human beings that reach happiness through thinking and feeling and persist for the joy of their communities. The staff follows the Paulo Freire Pedagogy that educates with love inthe activities, methodological strategies in the teaching-learning process.
Description: Resumen: El tema de la presente investigación es: Principios del constructivismo en la Propuesta Pedagógica Institucional del Instituto de Investigación Educación Promoción Popular del Ecuador INEPE , ubicado en la Parroquia Chilibulo Provincia de Pichincha durante el Año Lectivo 2022-2023. Tiene por objetivo realizar un estudio de la Propuesta Pedagógica Institucional, en investigación con los cinco principios del constructivismosocial empleando el diseño cualitativo, el procedimiento de análisis de contenidos, en las que se puede efectuar las técnicas de estudio lectura comprensible, identificar las diferentes teorías expuestas en la Propuesta Pedagógica Institucional de la Unidad Educativa antes señalada, se resalta las ideas centrales, en relación con los cinco principios del constructivismo social, con todo esta información se realiza a detalle una observación comparativa y el cómo contribuye dentro del sistema educativo ecuatoriano. Finalmente se obtiene de la investigación los siguientes resultados; señalando que la Institución Educativa INEPE tiene comoeje fundamental los cinco principios del constructivismo social, demostrando en la formación de los estudiantes en una buena calidad académica y humana que prima los Derechos Humanos, el cuidado de la madre tierra. El equipo hizo suya la Pedagogía de Paulo Friere educando con amor en las actividades, estrategias metodológicas en el proceso de enseñanza aprendizaje.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=133435.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.