Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/33815
Title: | Identificación del estrés en los docentes en una institución fiscomisional y fiscal del sector noroeste y noreste de la ciudad de Alamor durante la pandemia de Covid-19 en el año 2021 |
Authors: | Marizaca Benítez, Lisseth Guadalupe Granda Songor, Nancy Karina |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2023 |
Citation: | Granda Songor, N. K. Marizaca Benítez, L. G. (2023) Identificación del estrés en los docentes en una institución fiscomisional y fiscal del sector noroeste y noreste de la ciudad de Alamor durante la pandemia de Covid-19 en el año 2021 [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/33815 |
Abstract: | Abstract: This research aimed to identify the factors related to stress in the teachers in a fiscal missionary and fiscal institution of the northwest and northeast sector of the city de Alamor during the Covid-19 pandemic in 2021. The methodology of the study corresponds to a quantitative, non-experimental, transectional, descriptive and exploratory, the sample consisted of 32 teachers. The instruments used were: Ad-Hoc Questionnaire, Maslach Chronic Work Stress Inventory (MBI), Questionnaire of Technostress (NTP), Depression, Anxiety and Stress Scales (DASS-21), Scale Multidimensional Assessment of Coping Styles (BRIEF-COPE/28). HE showed high levels in the perception of burnout in the following dimensions: emotional exhaustion 18.8%; depersonalization 15.6% and low personal fulfillment 15.6%. In techno-stress the most relevant data are: anxiety 9.4%, fatigue 12.5%; skepticism 21.9% and ineffectiveness 15.6%. In mental health it was evidenced: severe depression 12.5%, anxiety 15.6%; stress 12.5% Finally, the coping strategy most used by the teachers was the one focused on the problem with an average of 24.47 (DT=11.17) |
Description: | Resumen: Esta investigación tuvo como objetivo identificar los factores relacionados con el estrés en los docentes en una institución fisco misional y fiscal del sector noroeste y noreste de la ciudad de Alamor durante la pandemia de Covid-19 en el año 2021. La metodología del estudio corresponde a un enfoque cuantitativo, no experimental, transeccional, descriptivo y exploratorio, la muestra estuvo formada por 32 docentes. Los instrumentos utilizados fueron: Cuestionario Ad-Hoc, Inventario de Estrés laboral crónico de Maslach (MBI), Cuestionario de Tecnoestrés (NTP), Escalas de depresión, ansiedad y estrés (DASS-21), Escala Multidimensional de Evaluación de los estilos de Afrontamiento (BRIEF-COPE/28). Se evidenciaron niveles altos en la percepción de burnout en las siguientes dimensiones: cansancio emocional 18.8%; despersonalización 15.6% y baja realización personal 15.6%. En tecnoestrés los datos más relevantes son: ansiedad 9.4%, fatiga 12.5%; escepticismo 21.9% e ineficacia 15.6%. En salud mental se evidenció: depresión severa 12.5%, ansiedad 15.6%; estrés 12.5%. Finalmente, la estrategia de afrontamiento más utilizada por los docentes fue la enfocada en el problema con una media de 24.47 (DT=11.17). |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=133518.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Psicología |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.