Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/33886
Title: Principios del constructivismo social en la propuesta pedagógica institucional Pedro Balda Cucalón
Authors: Rodríguez Romero, Juan Carlos
Valladares Sinche, Vicente Anibal
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Valladares Sinche, V. A. Rodríguez Romero, J. C. (2023) Principios del constructivismo social en la propuesta pedagógica institucional Pedro Balda Cucalón [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/33886
Abstract: Abstract: This research work seeks to identify the contribution provided by the principles of social constructivism to the pedagogical proposal of an educational institution, for this a comparison is established between the institutional pedagogical proposal of the educational unit Pedro Balda Cucalón, with the five principles of social constructivism proposed by Claudia Ordoñez, in order to identify whether these five principles of social constructivism are part of the pedagogical proposal of the educational unit, thus allowing to recognize and value these principles for the construction of institutional pedagogical proposals. The methodology used is the content analysis, since it meets the needs of this research, as a technique we work with a documentary review and as an instrument we use a relationship matrix, and in the culmination of the research we foresee the valuation of the five principles of social constructivism in the educational units, since these principles allow improving the teaching learning in the students of their institutions.
Description: Resumen: Este trabajo de investigación busca identificar los aporte que brindan los principios del constructivismo social a la propuesta pedagógica de una institución educativa, para ello se establece una comparación entre la propuesta pedagógica institucional de la unidad educativa Pedro Balda Cucalón, con los cincoprincipios del constructivismo social propuestos por Claudia Ordoñez, con el objetivo de identificar si estos cinco principios del constructivismo social son parte de la propuesta pedagógica de la unidad educativa, permitiendo así, reconocer y valorar estos principios para la construcción de las propuestas pedagógicas institucionales. La metodología que se utiliza es el análisis de contenido, ya que esta cumple con las necesidades de esta investigación, como técnica se trabaja con una revisión documental y como instrumento se utiliza una matriz de relación, y en la culminación de la investigación se prevé la valorización de los cinco principios del constructivismo social en las unidades educativas, ya que estos principios permiten mejorar la enseñanza-aprendizaje en los alumnos de sus instituciones.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=133527.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.