Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/37125
Title: | Fortalecimiento de la comunicación empática en los estudiantes de medicina |
Authors: | González Vilela, Fanny Yolanda Gómez Córdova, Claudia Alexandra |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2023 |
Citation: | Gómez Córdova, C. A. González Vilela, F. Y. (2023) Fortalecimiento de la comunicación empática en los estudiantes de medicina [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/37125 |
Abstract: | Abstract: Empathy is the ability to put yourself in another's place and understand their emotions. This research aims to apply methodological strategies to strengthen empathic communication in medical students, not only in the biological aspect of the individual, but also in the psychological and social dimensions. The methodology that was used is a longitudinal descriptive quantitative study through the application of the IRI questionnaire, in a population of 50 students of the VII cycle of medicine, belonging to the UTPL during the period April August 2022; The results of this research report the low level of empathy that medical students have. The proposal to strengthen the production of a pilot television program "From science to teaching with an innovative vision", which addresses issues related to the professional experiences of teachers in the medical career focused on empathic communication, where the Students will learn from the example of their teachers to improve their communication skills and therefore their professional ethics, prior to their contact with patients. |
Description: | Resumen: La empatía es la capacidad de colocarse en el lugar del otro y comprender sus emociones. Está investigación tiene como objetivo de aplicar estrategias metodológicas para fortalecer la comunicación empática en los estudiantes de medicina, no sólo en el aspecto biológico del individuo, sino en las dimensiones psicológica y social. La metodología que se utilizó es un estudio cuantitativo descriptivo de tipo longitudinal a través de la aplicación del cuestionario IRI, en una población de 50 estudiantes del VII ciclo de medicina, pertenecientes a la UTPL durante el período abril-agosto del 2022; los resultados de esta investigación reportan el nivel bajo de empatía que tienen los estudiantes de medicina. La propuesta de fortalecimiento de la producción de un programa piloto de televisión De la ciencia a la docencia con una visión innovadora , que aborde temáticas relacionadas con las experiencias profesionales de los docentes de la carrera de medicina enfocada a la comunicación empática, donde los estudiantes aprenderán del ejemplo de sus docentes a mejorar su capacidad de comunicación y por ende su ética profesional, previo a su contacto con pacientes. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=133745.TITN. |
Appears in Collections: | Maestría en Educación mención Innovación y Liderazgo Educativo |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.