Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/37205
Title: El aula Invertida y el uso de herramientas tecnológicas para la enseñanza de las ciencias experimentales.
Authors: Guamán Peralta, Juan Diego
Díaz Barros, Silvia Gabriela
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Díaz Barros, S. G. Guamán Peralta, J. D. (2023) El aula Invertida y el uso de herramientas tecnológicas para la enseñanza de las ciencias experimentales. [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/37205
Abstract: Abstract: The problem of education is to determine a methodology different from the traditional one to improve the educational system, taking into account the application of the different technological tools, which is why this research focused on studying the Flipped classroom methodology influences the benefits and cons of using this methodology in the educational area, especially in higher level students, taking taking into account the use of technological tools, the gamification of the content, leaving aside the application of the traditional method in education, placing the student as the main protagonist of the educational process, being the teacher a facilitator of information, who provides all the necessary resources for the learning process. The information used for this research was obtained from reliable databases of the Library of the Private Technical University of Loja in Ecuador, where they were found indexed journals, going through a bibliographical and documentary review, using the method systematic, qualitative and PRISMA, which essentially consists of a detailed review of information and taking into account inclusion and exclusion criteria to choose the best articles to analyze the content, create a new article where it was obtained as a result that the flipped classroom methodology is one of the most used by teachers due to its versatile applicability, easy to understand and convenient to use at any level of education.
Description: Resumen: La problemática de la educación es determinar una metodología diferente a la tradicional para mejorar el sistema educativo, teniendo en cuenta la aplicación de las diferentes herramientas tecnológicas, es por ello que esta investigación se centró en estudiar la Metodología del aula invertida la influencia los beneficios y los contras que tiene utilizar esta metodología en el área educativa, especialmente en los estudiantes de nivel superior, teniendo en cuenta el uso de herramientas tecnológicas, la gamificación del contenido, dejando de lado la aplicación del método tradicional en la educación, colocando al estudiante como principal protagonista del proceso educativo, siendo el docente un facilitador de información, quien proporciona todos los recursos necesarios para el proceso de aprendizaje. La información utilizada para esta investigación se obtuvo de bases de datos confiables de la Biblioteca de la Universidad Técnica Particular de Loja en Ecuador, donde se encontraron revistas indexadas, pasando por una revisión bibliográfica y documental, utilizando el método sistemático, cualitativo y el PRISMA, que consiste esencialmente en la revisión detallada de información y tomando en cuenta criterios de inclusión y exclusión para escoger los mejores artículos para analizar el contenido, crear un nuevo artículo donde se obtuvo como resultado que la metodología del aula invertida es una de las más utilizadas por los docentes debido a su versátil aplicabilidad, fácil de entender y que es conveniente utilizarla en cualquier nivel de educación.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=133830.TITN.
Appears in Collections:Ciencias de la Educación mención Químico Biológicas



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.