Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/37419
Title: Uso de material digital cómico para mejorar el conocimiento en Seguridad Vial
Authors: García Ramírez, Yasmany Damián
Trujillo Salazar, Marily Patricia
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2023
Citation: Trujillo Salazar, M. P. García Ramírez, Y. D. (2023) Uso de material digital cómico para mejorar el conocimiento en Seguridad Vial [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/123456789/37419
Abstract: Abstract:Encouraging road safety education can help reduce the number of deaths from traffic accidents. The present investigation was of an experimental type, whose main The objective was to prove that the use of comic digital material improves knowledge in Security Vial, for this, it began with a bibliographical review on the main causes of accidents of transit in Ecuador and some criteria were determined to consider that said material Contributes to driver's education. Comic digital material was developed, which was prepared and disseminated daily through the Facebook page @EduVial.UTPL, is applied a pre-test and post-test to measure the increase in learning about safety vial of the target study group, which was represented by young adult students of the Civil Engineering career of the Private Technical University of Loja. The results evidenced, on the one hand, the interaction of the students with the resources and also as improved their knowledge about road safety (24.78%)
Description: Resumen: El incentivar la educación en seguridad vial puede ayudar a reducir el número de muertes por siniestros de tránsito. La presente investigación fue de tipo experimental, cuyo principal objetivo fue probar que el uso de material digital cómico mejora el conocimiento en Seguridad Vial, para ello se inició con una revisión bibliográfica sobre las principales causas de siniestros de tránsito en Ecuador y se determinó algunos criterios para considerar que dicho material contribuye en la educación vial. Se desarrolló el material digital cómico, mismo que fue preparado y difundido diariamente a través de la página de Facebook @EduVial.UTPL, se aplicó un pre-test y post-test para medir el aumento en cuanto al aprendizaje sobre seguridad vial del grupo objetivo de estudio, que estuvo representado por jóvenes adultos estudiantes de la carrera de Ingeniería Civil de la Universidad Técnica Particular de Loja. Los resultados evidenciaron, por un lado, la interacción de los estudiantes con los recursos y también como mejoraron sus conocimientos sobre seguridad vial (24,78%).
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=134225.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ingeniería Civil



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.